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NISHIKAWA Hidehiko
Faculty of Business Administration Department of Markets and Management
Professor
Researchmap URL
https://researchmap.jp/nlabProfile
ユーザー同士あるいはユーザーと企業が、ワイワイガヤガヤとやりながら新しいアイデアや製品、コミュニケーションが生まれる現象に興味があります。
Career
■ Career
- Jul. 2015 - Present
Sekigakusha Inc., CEO - Apr. 2010 - Present
Hosei University, Faculty of Business Administration, Professor - Jun. 2015 - Jun. 2022
United Arrows Ltd., Outside Director - Nov. 2019 - Apr. 2021
Shimachu Co., Ltd., Outside Director - 01 Apr. 2010 - 31 Mar. 2016
Visiting researcher, Distribution science laboratory, University of Marketing and Distribution Sciences - Apr. 2015 - Mar. 2016
Hosei University, Dean of the graduate school - Apr. 2009 - Jul. 2015
Sekigakusha Inc., Director - Apr. 2008 - Mar. 2010
Professor, Faculty of Business Administration, Ritsumeikan University - Apr. 2008 - Mar. 2009
Sekigakusha Inc., Auditor - Apr. 2007 - Mar. 2008
Associate Professor, College of Business Administration, Ritsumeikan University - Apr. 2005 - Mar. 2007
Associate Professor, College of Business Administration, Ritsumeikan University - 01 Apr. 2001 - 31 Mar. 2005
MUJI.net CO., LTD. COO Director - Oct. 2004 - Mar. 2005
Aoyama Business School, Part-time lecturer - 21 Jul. 2000 - 31 Mar. 2001
MUJI.net CO., LTD. Sales Manager and Administrative Manager - 01 Apr. 1985 - 20 Jul. 2000
World Co., Ltd.
- Apr. 2001 - Mar. 2004, Kobe University, Graduate School of Business Administration, 市場科学専攻
- Oct. 1998 - Sep. 2000, Kobe University, Graduate School of Business Administration, 企業システム専攻
- Apr. 1981 - Mar. 1985, Doshisha University, 工学部, 電子工学科
- Apr. 2024 - Present
監事, 経営関連学会協議会 - Sep. 2023 - Present
研究担当理事, 日本商品学会 - Jun. 2023 - Present
評議員, 経営関連学会協議会 - Apr. 2023 - Present
President, Japan Marketing Academy - Feb. 2022 - Present
Advisory board, Nikkei X TREND - Apr. 2011 - Present
経営アカデミー マーケティング戦略コース グループ指導講師, 日本生産性本部 - Apr. 2011 - Present
兼担所員, 法政大学 イノベーション・マネジメント研究センター - Oct. 2006 - Present
ブランド・ジャパン企画委員, 日経BPコンサルティング - Apr. 2019 - Mar. 2023
Editor-in-Chief of Japan Marketing Journal, Japan Marketing Academy - Apr. 2017 - Mar. 2023
Vice President, Japan Marketing Academy - Apr. 2017 - Mar. 2019
Deputy Editor-in-Chief of Japan Marketing Journal, Japan Marketing Academy - Dec. 2016 - Mar. 2017
「消費者理解に基づく経済市場の活性化」研究会委員, 経済産業省 - Apr. 2015 - Mar. 2017
マーケティングジャーナル編集委員, 日本マーケティング学会 - Nov. 2012 - Mar. 2017
企画運営担当 常任理事, 日本マーケティング学会 - Jan. 2014 - Feb. 2015
平成26年度新規研究開発検討ワークショップ, JST-RISTEX - Nov. 2006 - Sep. 2012
アカデミーヒルズ モデレーター, 森ビル - Jul. 2005 - Sep. 2009
ベーシックコース関西 コーディネーター, 日本マーケティング協会 - Jul. 2006 - Mar. 2007
携帯電話に装着する電子タグ入出力装置の開発に関するフィージビリティスタディ推進委員, 財団法人 機械システム振興協会
Research activity information
■ Award
■ Affiliated academic society
- Oct. 2023
日本マーケティング学会, ポスターセッション2023 / ベストポスター賞
著名人リードユーザーによる用途イノベーションの成果 ー「3COINS」の売上データを用いた実証実験ー, Japan, Japan society
岡田 庄生;西川 英彦 - Oct. 2022
日本マーケティング学会, ポスターセッション2022 / ベストポスター賞
リードユーザー探索における「ダブルキャリア」の重要性 - 約80名の探索から得た先進類似市場に辿り着くコツ -
和泉 舞;西川 英彦;岡田 庄生;米満 良平;今井 郁弥;比留川 ありさ;徳田 周太 - Oct. 2021
日本マーケティング学会, ポスターセッション2021 / ベストポスター賞
「ユーザー・イノベーション診断マップ:ユーザー参加型新製品開発のはじめ方
米満 良平;西川 英彦;岡田 庄生;和泉 舞;今井 郁弥;比留川 ありさ;徳田 周太 - Oct. 2019
日本マーケティング学会, 日本マーケティング本 大賞2019 大賞
『1からのデジタル・マーケティング』, Japan, Japan society
西川 英彦;澁谷 覚 - Nov. 2018
WU (Vienna University of Economics and Business), The WU City of Vienna Best Paper Award
"The Value of Marketing Crowdsourced New Products as Such: Evidence from Two Randomized Field Experiments," Journal of Marketing Research, 54(5), 2017
Hidehiko Nishikawa;Martin Schreier;Christoph Fuchs;Susumu Ogawa - Oct. 2017
日本マーケティング学会, ポスターセッション2017 / ベストポスター賞
「メイカームーブメントの実態と、その活用法」, Japan society
長田 亮;禰宜田 英司;大澤 加緒留;加藤 潤;反町 淳;長谷 久美子;西川 英彦 - Oct. 2017
日本マーケティング学会, マーケティングジャーナル2017 / ヤングスカラー賞
「共創志向と競争志向は,ユーザー・イノベーションに有効か:ミニ四駆のイノベーション・コミュニティ―」, Official journal
大久保 直也;西川 英彦 - Nov. 2015
日本マーケティング学会, ワーキングペーパー2015 / トップダウンロード賞
「消費者参加型製品開発の継続要因」『日本マーケティング学会ワーキングペーパー』1(1), Japan society
荒井 隆成;秋田 康一郎;大伴 崇博;清水 秀樹;橋本 和人;持田 一樹;西川 英彦 - Nov. 2014
日本マーケティング学会, ポスターセッション2014 / ベストポスター賞
「消費者参加型製品開発の継続要因」, Japan society
荒井 隆成;西川 英彦;秋田 康一郎;大伴 崇博;清水 秀樹;橋本 和人;持田 一樹 - 14 Jul. 2014
The European Marketing Academy, Finalist, 2013 Best Paper Award of the International Journal of Research in Marketing
"User-generated versus designer-generated products: A performance assessment at Muji," IJRM 30(2), 2013, International academic award
Hidehiko Nishikawa;Martin Schreier;Susumu Ogawa - Nov. 2011
吉田秀雄記念事業財団, 吉田秀雄賞 常勤研究者の部 奨励賞
「ネット・リテラシーとサイト利用との相互作用についての実証研究」
西川 英彦;岸谷 和広;水越 康介;金 雲鎬 - Jun. 2008
立命館大学, 教職員評価制度受賞
2007年度教育研究管理運営業務等
高大連携プログラムで、高校生が現実の地域課題に対してデザインで解決する、実践的教育を達成
- Innovation by Retail Store Salespersons:A Co-Creation Project in United Arrows
Yuya Watanabe; Hidehiko Nishikawa
Quarterly Journal of Marketing, 30 Sep. 2024 - I Didn’t Win! An Overlooked Downside of Crowdsourcing?
Tatiana Karpukhina; Martin Schreier; Chris Janiszewski; Hidehiko Nishikawa
Journal of Interactive Marketing, Feb. 2024, [Reviewed] - New Product Development in the Digital Society
Hidehiko Nishikawa
Japan Marketing Journal, 10 Jan. 2024 - The Evolution of Corporate Co-Creation: The Challenge of HOPPIN’ GARAGE
Ryohei Yonemitsu; Hidehiko Nishikawa
Japan Marketing Journal, 29 Sep. 2023 - Service Creation by Users: Crowdsourcing by Mineo to Implement 1,100 User Ideas
Arisa Hirukawa; Hidehiko Nishikawa; Ryohei Yonemitsu
Japan Marketing Journal, 30 Jun. 2023 - Discontinuity of required oral and literacy skills across job roles in achieving high work performance: An fsQCA approach
Manami Suzuki; Naoki Ando; Hidehiko Nishikawa
International Business Review, 24 May 2023, [Reviewed] - A Mobile Crowdsourcing Platform: Development of 100-Yen Products by “Min 100”
Shoo Okada; Hidehiko Nishikawa
Japan Marketing Journal, 07 Jan. 2022 - Beware of Sore Losers! Crowdsourcing Might Have Backfiring Effects Among Participants
Tatiana Karpukhina; Martin Schreier; Chris Janiszewski; Hidehiko Nishikawa
Marketing Review St.Gallen, 2022 - Marketing in the Age of the New Normal
Kosuke Mizukoshi; Hidehiko Nishikawa
Japan Marketing Journal, 30 Jun. 2021 - Multiple Outcomes of the Crowdsourcing for New Product Development
Hidehiko Nishikawa
Organization Science, 20 Dec. 2020, [Invited]
Lead - How to Leverage User Innovation by Companies
Hidehiko Nishikawa
Japan Marketing Journal, 27 Sep. 2019
Lead - Recruitment of local human resources and its effect on foreign subsidiaries in Japan
Manami Suzuki; Naoki Ando; Hidehiko Nishikawa
Management Research Review, 19 Aug. 2019, [Reviewed]
Last - Relationship between Consumer's Hedonic and Utilitarian Motives for Making and the Value of User-Developed Solutions and Sharing of Solutions: A Large-Scale Empirical Study
Shoo Okada; Hidehiko Nishikawa
Japan Marketing Journal, 28 Jun. 2019, [Reviewed], [Invited] - 消費者イノベーション調査の質問項目の改訂について
西 大輔; 西川 英彦; 小川 進
国民経済雑誌, Mar. 2019 - Intra-organizational communication and its consequences
Manami Suzuki; Naoki Ando; Hidehiko Nishikawa
Management Decision, 14 Jan. 2019, [Reviewed]
Last - The value of marketing crowd sourced new products as such: Evidence from two randomized field experiments
Hidehiko Nishikawa; Martin Schreier; Susumu Ogawa; Christoph Fuchs
Journal of Marketing Research, Aug. 2017, [Reviewed]
Lead - 無印良品の経営学:無印良品の再考
西川 英彦
一橋ビジネスレビュー, 11 Mar. 2016, [Invited] - Crowdsourcing at MUJI
Hidehiko Nishikawa
Revolutionizing Innovation: Users, Communities, and Open Innovation, Mar. 2016 - 無印良品の経営学:無印良品の再生
西川 英彦
一橋ビジネスレビュー, 11 Dec. 2015, [Invited] - 無印良品の経営学:無印良品の誕生
西川 英彦
一橋ビジネスレビュー, 12 Jun. 2015, [Invited] - A Culture Clash in International Merger and Acquisition : A Case Study
Manami Suzuki; Hidehiko Nishikawa
MNE, Jul. 2014, [Reviewed] - User-generated versus designer-generated products: A performance assessment at Muji
Hidehiko Nishikawa; Martin Schreier; Susumu Ogawa
International Journal of Research in Marketing, Jun. 2013, [Reviewed]
Lead - 企業ウェブサイトのグローバル・サイクル:比較事例分析による探索
栗木 契; 西川 英彦; 岸谷 和広; 水越 康介
マーケティングジャーナル, Jun. 2011, [Reviewed] - ネット・リテラシーとサイト利用との相互作用についての実証研究
西川 英彦; 岸谷 和広; 水越 康介; 金 雲鎬
公益財団法人 吉田秀雄記念事業財団 研究助成報告書, 10 Mar. 2011 - Reexamining the Classification of Market Learning: A Case Study of 30 Years’ History of Diaper War in Japan
Hidehiko Nishikawa; Mari Yoshida
Journal of International Business Research, 01 Sep. 2010, [Reviewed] - ネット・コミュニティにおけるアバター効果の考察:日韓アバターサイトの事例分析
西川 英彦; 金 雲鎬; 水越 康介
立命館ビジネスジャーナル, Jan. 2010, [Reviewed] - 観光ビジネスの特性に関する考察
西川 英彦
立命館大学経営学部ディスカッション・ペーパー・シリーズ, 24 Sep. 2009 - デザインの同質化と差異化:ミラノサローネにおけるブランドのデザイン
西川 英彦; 岸谷 和広
立命館大学経営学部ディスカッション・ペーパー・シリーズ, 26 Mar. 2009 - ネット・コミュニティの特性がネット広告効果に与える影響について
金 雲鎬; 西川 英彦
立命館大学経営学部ディスカッション・ペーパー・シリーズ, 28 Oct. 2008 - オブザベーション:マーケティング・マネジメントの新地平
西川 英彦
立命館大学経営学部ディスカッション・ペーパー・シリーズ, Mar. 2006 - 渋谷における大型ビジョンに関するレポート:大型ビジョンの能動性と連動性について
西川 英彦; 水越 康介
立命館大学経営学部ディスカッション・ペーパー・シリーズ, Dec. 2005 - ユーザー起動型ビジネスモデルの新たな展開
小川 進; 西川 英彦
神戸大学大学院経営学研究科ディスカッション・ペーパー・シリーズ, 11 Jun. 2004 - コミュニケーション・メディアとしての新製品開発プロセス
西川 英彦
神戸大学大学院経営学研究科博士論文, 20 Jan. 2004, [Reviewed] - 消費者参加型のクリック&モルタル・ビジネスモデル:ムジ・ネットの事例を手がかりに
西川 英彦
神戸大学大学院経営学研究科博士課程モノグラフシリーズ, 14 Feb. 2003 - 顧客開拓と顧客維持のビジネス・システム:アスクル株式会社
西川 英彦
神戸大学大学院経営学研究科修士論文, Aug. 1999, [Reviewed]
- 学生のアイデアが専門家を超える条件
西川 英彦
とうほうnavi, Apr. 2020, [Invited]
Lead - クラウドソーシング:デジタル社会の製品開発
西川 英彦
流通情報, Nov. 2019, [Invited]
Lead - 無印良品:多様な外部との共創がイノベーションを生んだ
西川 英彦
販売革新, 30 Aug. 2019, [Invited]
Lead - Crowdsourced Products Sell Better When They’re Marketed That Way
Martin Schreier; Hidehiko Nishikawa; Christoph Fuchs; Susumu Ogawa
Harvard Business Review (Digital Article), 08 Nov. 2016, [Invited] - ユーザーイノベーション
日経デジタルマーケティング編; 西川 英彦; 他
最新マーケティングの教科書, 18 Dec. 2013, [Invited]
Lead - ユーザー・イノベーション
西川 英彦
一橋ビジネスレビュー, 22 Dec. 2011, [Invited]
Lead - ネットの脅威:ネット通販の新たな動きはどんな変質を秘めている
西川 英彦
販売革新, 01 Jan. 2011, [Invited]
Lead - 「シンポジウム解題」(統一論題シンポジウム要旨,論題「コモディティ化市場の製品開発:創発的デザイン・プロセスの可能性」)
西川 英彦
商品研究, 28 Dec. 2009, [Invited]
Lead - ネット・ブランド2009の動向
西川 英彦
ブランド・ジャパン2009 解説編, 17 Apr. 2009, [Invited]
Lead - 競争による紙おむつ市場の創発
西川 英彦
ビジネス・インサイト・ワークショップ, 01 Jan. 2009, [Invited]
Lead - 創発的デザイン・プロセス
西川 英彦
大日本印刷 創発フォーラム報告書, Dec. 2008, [Invited]
Lead - ブランドマネジメント
西川 英彦
住友経営テクノロジー・フォーラム, 01 Nov. 2008, [Invited]
Lead - ネット・コミュニティを通じたデジタルコンテンツの競争優位性確立についての研究
西川 英彦
平成19年度産業技術研究助成事業(NEDO)研究成果報告書, 01 Aug. 2008, [Invited]
Lead - ネット・ブランドの動向
西川 英彦
ブランド・ジャパン2008 解説編, 01 Apr. 2008, [Invited]
Lead - 躍進を続けるインターネット銘柄
西川 英彦
ブランド・ジャパン2007 総合報告書 解説編, 01 Apr. 2007, [Invited]
Lead - MUJI+INFILL木の家-1
西川 英彦
新建築住宅特集, Jul. 2004, [Invited]
Lead
- 商品開発と流通 指導資料
西川 英彦; 石田 大典; 大塚 雄一; 町田 則人; 矢野 勉; 大川 慎介, Supervisor
東京法令, 10 Mar. 2023 - 商品開発と流通
西川 英彦; 石田 大典; 大川 慎介; 大塚 雄一; 町田 則人; 矢野 勉; 山科 博子, Supervisor
東京法令, 20 Jan. 2022 - 1からのデジタル・マーケティング(繁体字版)
西川 英彦; 澁谷 覚; (陳 朕疆 訳), Joint editor
商周出版, 13 Apr. 2021, Not reviewed
9789865482718 - 1からの流通論<第2版>
石原 武政; 竹村 正明; 細井 謙一, Contributor, 渡邉正樹・西川英彦 第4章 「ディスカウント・ストアとSPA」
碩学舎, 23 Nov. 2018, Not reviewed
4502283614 - Revolutionizing innovation : Users, communities, and open innovation
Dietmar Harhoff; Karim R. Lakhani, Contributor, Susumu Ogawa and Hidehiko Nishikawa Chapter21 "Crowdsourcing at MUJI"
MIT Press, Mar. 2016, Reviewed
9780262029773 - 明日は、ビジョンで拓かれる:長期経営計画とマーケティング
石井 淳蔵; 栗木 契; 横田 浩一, Contributor, 西川英彦 第3章 「良品計画:共創的ビジョンで切り拓く未来」
碩学舎, 28 Feb. 2015, Not reviewed
4502138312 - Consumer Behavior: Buying, Having, and Being
松井 剛; 大竹 光寿; 北村 真琴; 鈴木 智子; 西川 英彦; 朴 宰佑; 水越 康介, Joint translation, Michael R. solomon
丸善出版, 28 Jan. 2015, Not reviewed
4621088777 - Consumer Behavior: Buying, Having, and Being
松井 剛; 大竹 光寿; 北村 真琴; 鈴木 智子; 西川 英彦; 朴 宰佑; 水越 康介, Joint translation, Michael R. Solomon
丸善出版, 28 Jan. 2015, Not reviewed
4621088785 - Consumer Behavior: Buying, Having, and Being
松井 剛; 大竹 光寿; 北村 真琴; 鈴木 智子; 西川 英彦; 朴 宰佑; 水越 康介, Joint translation, Michael R. Solomon
丸善出版, 28 Jan. 2015, Not reviewed
4621088793 - Consumer Behavior: Buying, Having, and Being
松井 剛; 大竹 光寿; 北村 真琴; 鈴木 智子; 西川 英彦; 朴 宰佑; 水越 康介, Joint translation, Michael R. Solomon
丸善出版, 28 Jan. 2015, Not reviewed
4621088807 - 商学への招待 (有斐閣ブックス)
石原 武政; 忽那 憲治, Contributor, 西川英彦 第13章「eコマースによる拡大」
有斐閣, 31 Aug. 2013, Not reviewed
4641184178 - Market Your Way to Growth: 8 Ways to win
嶋口 充輝; 竹村 正明, Joint translation, 西川英彦 第5章 「国際展開による成長」, Philip Kotler; Milton Kotler
碩学舎, 22 May 2013, Not reviewed
9784502482007 - 新しい公共・非営利のマーケティング:関係性にもとづくマネジメント
水越 康介; 藤田 健, Contributor, 西川英彦 第7章「関係性を分離・結合する通貨の可能性」
碩学舎, 24 Apr. 2013, Not reviewed
9784502479106 - 1からのリテール・マネジメント
清水 信年; 坂田 隆文, Contributor, 西川英彦 第10章「小売業の価格マネジメント」
碩学舎, 30 Jul. 2012, Not reviewed
4502697907 - 商业三国志:复合竞争时代企业的竞争、增长和创新
石井淳蔵; 栗木契; 清水信年; 西川英彦; 水越康介; 吉田満梨, Contributor, 第2部序言「叙述三国之间竞争过程的意义」, 第2章「婴儿用纸尿布:尤妮佳VS花王VS宝洁」,第2部 总结「没有预料到的“渔翁之利”的发现」
上海财经大学出版社, Sep. 2011, Not reviewed - 1からのサービス経営
伊藤 宗彦; 高室 裕史, Contributor, 西川英彦 第10章「ITによる価値創造:アップル」
碩学舎, 25 Apr. 2010, Not reviewed
4502676101 - 1からの観光
高橋 一夫; 吉田 順一; 大津 正和, Contributor, 西川英彦 第13章「観光ビジネスの本質:1からの観光を通して」
碩学舎, 05 Mar. 2010, Not reviewed
4502674109 - 小売業の業態革新 (シリーズ流通体系)
石井 淳蔵; 向山 雅夫, Contributor, 西川英彦 第9章「ネット型小売の革新性とその変容:楽天市場の変遷を通して」
中央経済社, 30 Jul. 2009, Not reviewed
9784502668807 - ビジネス三國志―マーケティングに活かす複合競争分析
石井 淳蔵; 清水 信年; 西川 英彦; 吉田 満梨; 水越 康介; 栗木 契, Joint work
プレジデント社, 30 Jan. 2009, Not reviewed
4833418991 - 1からの流通論
石原 武政; 竹村 正明, Contributor, 西川英彦 第4章「ディスカウント・ストアとSPA:ザ・ダイソー、ユニクロ」
碩学舎, 01 Oct. 2008
9784502662508 - ベイシック経営学Q&A
総合基礎経営学委員会, Contributor, 西川英彦 VマーケティングQ-8「製品開発とは?」,Q-17「営業とは?」
ミネルヴァ書房, 30 Apr. 2007, Not reviewed
4623048632 - 仮想経験のデザイン:インターネット・マーケティングの新地平
石井 淳蔵; 水越 康介, Contributor, 西川英彦 第8章「仮想経験を創発する臨場性:Habboホテル」,第10章「ポータル・サイトと融合する仮想経験ビジネス:ヤフー・アバター」,第13章「仮想経験における顕示的消費」
有斐閣, 05 Jul. 2006, Not reviewed
4641162646
- 「戦略」としてのユーザー・イノベーション
西川 英彦
三都市カンファレンス, 08 Mar. 2025, 日本マーケティング学会 - Managers like migratory birds: Language proficiency, identification, and leaving for the next place
Naoki Ando, Manami Suzuki, Hidehiko Nishikawa
European International Business Academy (EIBA), 2024, 14 Dec. 2024 - 経営学領域の若手研究者の育成における現状と課題:商学領域
西川 英彦
第21回公開シンポジウム, 01 Dec. 2024, 経営関連学会協議会, [Invited] - コミュニティフレーミングの効果 - クラウドソーシングの敗者への負の影響の緩和 -
西川 英彦
研究報告会, 30 Nov. 2024, 日本マーケティング学会 ユーザー・イノベーション研究会 - Kaizen event to mine undergrounded user innovation
Ryohei Yonemitsu; Hidehiko Nishikawa; Shoo Okada
Open and User Innovation Conference 2024, 05 Aug. 2024 - The Power of Labels: Optimizing Information Strategies for Crowdsourced Products
Shoo Okada; Hidehiko Nishikawa
Open and User Innovation Conference 2024, 05 Aug. 2024 - The use of digital tools in MNEs’ intra-organizational communication
Manami Suzuki; Naoki Ando; Azusa Ebisuya; Naoto Nadayama; Hidehiko Nishikawa
36th Annual Conference of the Association of Japanese Business Studies (AJBS), 02 Jul. 2024 - Why do migratory birds stir up trouble?
Naoki Ando; Manami Suzuki; Hidehiko Nishikawa
36th Annual Conference of the Association of Japanese Business Studies (AJBS), 02 Jul. 2024 - ユーザー・イノベーションの活用法
西川 英彦
法政大学イノベーション・マネジメント研究センター シンポジウム, 12 Mar. 2024 - マイクロタスク型クラウドソーシングの意義
西川 英彦
リサーチプロジェクト合同研究会2024, 09 Mar. 2024, 日本マーケティング学会 - A review of language research in international business
Manami Suzuki; Naoki Ando; Hidehiko Nishikawa
49th JALT (The Japan Association for Language Teaching) International Conference, 25 Nov. 2023, The Japan Association for Language Teaching - キュレーションメディアを見過ごしたソーシャルコンテンツ戦略の落とし穴 ー fsQCAによるバズるコンテンツとバズらない場合の比較研究 ー
舩先 康平; 西川 英彦; 清水 友基; 池田 紗理; 安齊 耕太郎; 春日 大助
マーケティングカンファレンス, 29 Oct. 2023, 日本マーケティング学会 - 個人知を活かすことの意義 ― アンバサダー / 企業内リードユーザーのアイデアの活用 ―
西川 英彦
マーケティングカンファレンス2023, 29 Oct. 2023, 日本マーケティング学会 - 「著名人リードユーザーによる用途イノベーションの成果 ― 「3COINS」の売上データを用いた実証実験 ―」
岡田 庄生; 西川 英彦
マーケティングカンファレンス2024, 29 Oct. 2023, 日本マーケティング学会 - 消費者との共創、誰とどのように組むべきか? -コンテストを通じたアイデアの募集-
德田 周太; 丸本 瑞葉; 西川 英彦; 青木 慶
第14回ユーザー・イノベーション研究報告会, 18 Mar. 2023, 日本マーケティング学会 - リードユーザー探索における「ダブルキャリア」の重要性 - 約80名の探索から得た先進類似市場に辿り着くコツ -
和泉 舞; 西川 英彦; 岡田 庄生; 米満 良平; 今井 郁弥; 比留川 ありさ; 徳田 周太
マーケティングカンファレンス2022, 16 Oct. 2022, 日本マーケティング学会 - 循環するメディア・ミックス戦略 -まとめサイトを活用した「再情報化」-
清水 友基; 舩先 康平; 安齋 耕太郎; 池田 紗理; 春日 大助; 松永 正司; 西川 英彦
マーケティングカンファレンス2022, 16 Oct. 2022, 日本マーケティング学会 - Wataridori managers in multinational enterprises’ foreign subsidiaries: An exploratory study
Manami Suzuki; Naoki Ando; Hidehiko Nishikawa
the 34th Annual Online Conference of the Association of Japanese Business Studies (AJBS), 05 Jul. 2022, Association of Japanese Business Studies - User innovation by lead users in retail stores
Yuya Watanabe; Hidehiko Nishikawa
Open and User Innovation Conference 2022, 21 Jun. 2022, [Invited] - 若手マーケターの悩みに寄り添います:マーケティング向上委員会
深澤 勝義; 西川 英彦; 竹内 菜緒美
第153回マーケティングサロン, 22 Apr. 2022, 日本マーケティング学会 - レゴとユーザー・イノベーション:ファンとの共創からヒット商品が生まれる理由とは
岡田 庄生; 蛯谷 敏; 西川 英彦
第13回ユーザーイノベーション研究会, 19 Mar. 2022, 日本マーケティング学会 - 制約ドリブンの顧客価値創造プロセス:コロナ禍における612件の記事の内容分析と6社の事例分析
平井 匠; 大田 仁美; 宮越 裕介; 山口 貴史; 樋熊 朋史; 西川 英彦
マーケティングカンファレンス2021, 17 Oct. 2021, 日本マーケティング学会 - ユーザー・イノベーション診断マップ:ユーザー参加型新製品開発のはじめ方
米満 良平; 西川 英彦; 岡田 庄生; 和泉 舞; 今井 郁弥; 比留川 ありさ; 徳田 周太
マーケティングカンファレンス2021, 17 Oct. 2021, 日本マーケティング学会 - English proficiency of foreign subsidiary managers and work performance
Manami Suzuki; Naoki Ando; Hidehiko Nishikawa
33rd Annual AJBS (Association of Japanese Business Studies) Conference, 25 Jun. 2021, The Association of Japanese Business Studies - I didn’t win! An overlooked downside of crowdsourcing?
Tatiana Karpukhina; Martin Schreier; Chris Janiszewski; Hidehiko Nishikawa
Open and User Innovation Conference 2021, 21 Jun. 2021 - I didn’t win! An overlooked downside of crowdsourcing?
Tatiana Karpukhina; Martin Schreier; Chris Janiszewski; Hidehiko Nishikawa
28th IPDMC (Innovation and Product Development Management Conference), 07 Jun. 2021, EIASM - I didn’t win! An overlooked downside of crowdsourcing?
Tatiana Karpukhina; Martin Schreier; Chris Janiszewski; Hidehiko Nishikawa
EMAC (European Marketing Academy) 2021 Conference, 26 May 2021 - ユーザー・イノベーションのプラットフォーム
西川 英彦
マーケティングカンファレンス2020, 18 Oct. 2020, 日本マーケティング学会 - What skills are important to overcome language barriers?: An exploratory study
Manami Suzuki; Naoki Ando; Hidehiko Nishikawa
Academy of International Business (AIB) 2020, 02 Jul. 2020, the Academy of International Business (AIB) - 企業によるユーザー・イノベーションの有効活用
西川 英彦
第10回ユーザー・イノベーション研究報告会「新型コロナ危機におけるユーザー・イノベーションの有効活用 ―サッポロビールHOPPIN’GARAGE―」, 29 May 2020, 日本マーケティング学会 - #いまマーケティングができること 〜新型コロナ危機での探究と創発〜
内田 和成; 西川 英彦; 古川 一郎; 田中 洋; 小林 哲; 阿久津 聡
オンライン緊急座談会, 25 May 2020, 日本マーケティング学会 - デジタル社会の基礎理論
西川 英彦
「日本マーケティング本 大賞2019」大賞 受賞記念マーケティングサロン 『1からのデジタル・マーケティング』, 20 Dec. 2019, 日本マーケティング学会, [Invited] - 顧客と共創するクラウドソーシングがもたらす効果
西川 英彦
日本ナレッジ・マネジメント学会 第47回知の創造研究部会, 04 Oct. 2019, 日本ナレッジ・マネジメント学会, [Invited] - デジタル・マーケティングの理論フレーム
西川 英彦; 澁谷 覚
日本商業学会関東部会(共催:日本広告学会関東部会、日本マーケティング学会ブランド&コミュニケーション研究報告会), 13 Jul. 2019, 日本商業学会, [Invited] - デジタル・マーケティングの実践と理論フレーム
西川 英彦
日本商業学会関東部会(共催:日本広告学会関東部会、日本マーケティング学会ブランド&コミュニケーション研究報告会), 13 Jul. 2019, 日本商業学会, [Invited] - Impacts of consumer’s purchase motives for choosing “user-ideated” product
Shoo Okada; Hidehiko Nishikawa
Open and User Innovation Conference, 08 Jul. 2019 - ユーザーイノベーションをどう活用すべきか?
西川 英彦
日本経営学会関東部会6月例会シンポジウム (後援:組織学会企画・定例会、早稲田大学イノベーション研究所), 28 Jun. 2019, 日本経営学会, [Invited] - What are global talents in multinational corporations?: From perspectives of local subsidiaries
Manami Suzuki; Naoki Ando; Hidehiko Nishikawa
34th Workshop on Strategic Human Resource Management, 26 Apr. 2019 - リードーユーザーとの新製品開発手法
西川 英彦
第9回ユーザー・イノベーション研究報告会, 16 Mar. 2019, 日本マーケティング学会 - The degree of importance of communication in business
Manami Suzuki; Naoki Ando; Hidehiko Nishikawa
TESOL 2019, 14 Mar. 2019 - 消費者の声を活用できるツールキットはこれだ!
中原 隆友; 畑中 大介; 栗原 寛; 高井 久幸; 山内 隆弘; 西川 英彦
マーケティングカンファレンス2018, 14 Oct. 2018, 日本マーケティング学会 - Impacts of Hedonic and Utilitarian User Motives on User Innovation: Comparison of User Innovators and Anderson’s Makers
Shoo Okada; Hidehiko Nishikawa; Susumu Ogawa
Open and User Innovation Conference 2018, 06 Aug. 2018 - A Quantitative Study of the Relationship Between Experiences of Consumer Innovation and Experiences of Producer Innovation in Companies
Seiichiro Honjo; Hidehiko Nishikawa
Open and User Innovation Conference 2018, 06 Aug. 2018 - Toolkit Effect Research on the Quality of User Ideas
Takahiro Otomo; Hidehiko Nishikawa
Open and User Innovation Conference 2018, 06 Aug. 2018 - デジタル社会の製品開発 :顧客と共創するクラウドソーシング
西川 英彦
嶋口・内田研究会, 26 Jun. 2018, [Invited] - The effect of language barriers on the performance of foreign subsidiaries of multinational corporations: An exploratory study
Manami Suzuki; Naoki Ando; Hidehiko Nishikawa
The 31st Annual Conference of the Association of Japanese Business Studies (AJBS), 24 Jun. 2018, Association of Japanese Business Studies (AJBS) - ユーザー創造製品がもたらす効果
西川 英彦
第8回ユーザー・イノベーション研究報告会, 12 May 2018, 日本マーケティング学会 - ユーザー・イノベーションにおける不満の意義
西川 英彦
第7回ユーザー・イノベーション研究報告会, 17 Mar. 2018, 日本マーケティング学会 - クラウドソーシングにおける複合的市場効果
西川 英彦
第7回全国研究報告会, 02 Dec. 2017, 日本商業学会, [Invited] - クラウドソーシング:企業はどのように群衆の知恵を活用すればよいか
西川 英彦
定例会, 29 Nov. 2017, 組織学会, [Invited] - 多様な共創モデル:ユーザー・イノベーションとオープン・イノベーション
西川 英彦
マーケティングカンファレンス2017, 22 Oct. 2017, 日本マーケティング学会 - メイカームーブメントの実態と、その活用法
長田 亮; 禰冝田 英司; 大澤加 緒留; 加藤 潤; 反町 敦; 長谷 久美子; 西川 英彦
マーケティングカンファレンス2017, 22 Oct. 2017, 日本マーケティング学会 - Communication and Its Effect on Knowledge Transfer in Service and Manufacturing MNCs.
Manami Suzuki; Naoki Ando; Hidehiko Nishikawa
The Academy of International Business (AIB) 2017 Annual Meeting, 04 Jul. 2017, Academy of International Business (AIB) - Communication and Knowledge Transfer of Service and Manufacturing MNCs
Manami Suzuki; Naoki Ando; Hidehiko Nishikawa
The 30th Annual Conference of the Association of Japanese Business Studies (AJBS), 01 Jul. 2017, Association of Japanese Business Studies (AJBS) - 無印良品のクラウドソーシングの理論
西川 英彦
第6回ユーザー・イノベーション研究報告会, 18 Mar. 2017, 日本マーケティング学会 - Information Acquisition Behavior of Consumer Innovators Is Idea Networking Positively related to innovation?
Seiichiro Honjo; Hidehiko Nishikawa
Open and User Innovation Conference 2016, 02 Aug. 2016 - Recruitment of Local Managers and its Effect on Knowledge Transfer
Manami Suzuki; Naoki Ando; Hidehiko Nishikawa
The 28th Annual Conference of the Association of Japanese Business Studies(AJBS), 26 Jun. 2016 - 流通チャネルと消費者行動
西川 英彦
第50回消費者行動研究コンファレンス, 07 Jun. 2015, 日本消費者行動研究学会, [Invited] - 消費者参加型製品開発の継続要因
荒井 隆成; 西川 英彦; 秋田 康一郎; 大伴 崇博; 清水 秀樹; 橋本 和人; 持田 一樹
マーケティングカンファレンス2014, 23 Nov. 2014, 日本マーケティング学会 - ユーザー・イノベーションにおけるプラットフォームの意義
西川 英彦
マーケティングカンファレンス2014, 23 Nov. 2014, 日本マーケティング学会 - Non-Japanese Companies’ Human Resource Management in Japan Before and After an International Merger and Acquisition and a Domestic Merger and Acquisition
Manami Suzuki; Hidehiko Nishikawa
The 27th Annual Conference of the Association of Japanese Business Studies(AJBS), 21 Jun. 2014 - 外資系多国籍企業の日本におけるIM&AとDM&A前後の言語、コミュニケーション、文化について
鈴木 眞奈美; 西川 英彦
多国籍学会東部12月例会, 14 Dec. 2013 - Language and Communication in Pre- and Post-International and Domestic Mergers and Acquisitions
Manami Suzuki; Hidehiko Nishikawa
the 30th Euro-Asia Management Studies Association (EAMSA) Annual Conference, 30 Nov. 2013 - ネット・リテラシーとソーシャルメディア利用に関する研究
西川 英彦; 岸谷 和広
マーケティング・ダイナミクス研究部会, 30 Aug. 2013, 日本マーケティング・サイエンス学会 - グローバルウェブサイトの戦略類型―比較ケースを通じて
岸谷 和広; 栗木 契; 西川 英彦; 水越 康介
日本商業学会関西部会4月例会, 20 Apr. 2013, 日本商業学会 - Culture Clash in International Merger and Acquisition: A Case Study
Manami Suzuki; Hidehiko Nishikawa
the 29th Euro-Asia Management Studies Association (EAMSA) Annual Conference, 02 Nov. 2012 - New Lessons from MUJI Project :From CCC to Community-based Innovation
Hidehiko Nishikawa; Susumu Ogawa
Open and User Innovation Workshop 2011, 04 Jul. 2011, Open and User Innovation Workshop - 地域通貨のマーケティング
西川 英彦
第61回全国大会, 29 May 2011, 日本商業学会 - Interaction of Communication and Virtual Consumption in Online Communities: The Comparative Analysis of the Avatar Websites in Asian countries
Hidehiko Nishikawa; Chie Iguchi; Woon Ho Kim; Kosuke Mizukoshi
the 27th Euro-Asia Management Studies Association (EAMSA) Annual Conference, 11 Nov. 2010, EAMSA - Communication Effects in Mass Collaboration: Evidence from the Muji Project
Hidehiko Nishikawa
2010 Global Marketing Conference at Tokyo, 11 Sep. 2010, Korean Academy of Marketing Science - Making Distinction Between Posting people and Checking People: Not Posting but Checking has Great Impact on Sales Performance
Hidehiko Nishikawa; Susumu Ogawa
Open and User Innovation Workshop 2010, 04 Aug. 2010, Open and User Innovation Workshop - 商品開発における市場志向概念の再検討
西川 英彦; 吉田 満梨
第61回全国大会, 12 Jun. 2010, 日本商品学会 - Market Growth via Innovative Competition : 30 Years’ History of Diaper War in Japan
Hidehiko Nishikawa; Mari Yoshida
ICBEIT 2010 Seoul, 01 Mar. 2010 - コモディティ化市場の製品開発:創発的デザイン・プロセスの可能性
西川 英彦
第60回全国大会, 20 Jun. 2009, 日本商品学会 - Performance Assessment of the Mass-Collaboration : Idea-Generation Process for New Product Development
Hidehiko NIshikawa; Susumu Ogawa
Open and User Innovation Workshop 2009, 03 Jun. 2009 - インターネット市場における品揃え物概念の考察
西川 英彦
日本商業学会第59回全国大会, 31 May 2009, 日本商業学会 - 創発を阻害しないイノベーション・マネジメント
西川 英彦
イノベーション・マネジメント研究センター第1回定例研究会, 15 Jul. 2008, 立命館大学イノベーション・マネジメント研究センター - 創発的デザイン・プロセス
西川 英彦
関西部会5月例会, 17 May 2008, 日本商業学会 - 消費者インターフェースにおける商品開発
西川 英彦
東日本部会大会, 11 Nov. 2006, 日本商品学会 - 製品間統合マネジメント:カテゴリー横断型ブランドの複線型開発とその調整問題
西川 英彦
関西部会6月例会, 17 Jun. 2006, 日本商業学会 - 消費者参加型の新製品開発:コミュニケーション・メディアとしての創発プロセス
西川 英彦
立命館大学経営学会研究報告会, 07 Nov. 2005, 立命館大学経営学会 - 新製品開発プロセスへの消費者参加の効果
西川 英彦
日本商業学会関西部会6月例会, 18 Jun. 2005, 日本商業学会 - 事業変革
西川 英彦
Aug. 2003, NECユニバーシティ, [Invited] - ネットコミュニティの意義と限界
西川 英彦
研究会, Aug. 2003, 中京大学, [Invited] - インターネット社会のマーケティング
西川 英彦
Jun. 2003, 神戸大学, [Invited] - ネットでのマーケティング戦略
西川 英彦
Mar. 2003, 大阪国際大学, [Invited] - ネットでのブランド・マネジメント
西川 英彦
ブランド研究会, Mar. 2003, AK, [Invited] - ブランド・エンジニアリング
西川 英彦
ブランド・エンジニアリング・シンポジウム, Jan. 2003, 丸の内ブランド・フォーラム, [Invited] - 消費者参加型のクリック&モルタル・ビジネスモデル:ムジ・ネットの事例を手がかりに
西川 英彦
日本商業学会関西部会12月例会, 14 Dec. 2002, 日本商業学会 - ネットでのビジネスモデル研究
西川 英彦
研究会, Dec. 2002, 神戸大学専門大学院, [Invited] - ムジ・ネットの事業戦略とシステム設計思想
西川 英彦
cBank Forum2002, Nov. 2002, [Invited] - ネットでのマーケティング戦略
西川 英彦
Nov. 2002, 関西生産性本部, [Invited] - マーケティング革新とネット販売
西川 英彦
Oct. 2002, 日本マーケティング協会, [Invited] - ブロードバンド時代のネット広報戦略とブランディング
西川 英彦
セミナー, Sep. 2002, 日経BP, [Invited] - ムジ・ネットの事業戦略
西川 英彦
Jul. 2002, 岐阜ソフトピア, [Invited] - ネットでの製品開発プロセス
西川 英彦
金沢サロン, Jun. 2002, 金沢工芸美術大学, [Invited] - ネットでの製品開発の可能性と限界
西川 英彦
研究会, Jun. 2002, 関西大学, [Invited] - インターネット社会のマーケティング
西川 英彦
研究会, Jun. 2002, 日本総研, [Invited] - 顧客参加型需要創出をめざして
西川 英彦
Apr. 2002, 店舗システム協会, [Invited] - ネット・マーケティングの可能性
西川 英彦
Mar. 2002, 企業イメージ研究会, [Invited] - ネットコミュニティの可能性
西川 英彦
研究会, Mar. 2002, CTC, [Invited] - ブランド・マーケティング
西川 英彦
ブランド・マーケティング研究会, Feb. 2002, 日本マーケティング協会, [Invited] - マーケティング戦略
西川 英彦
経営アカデミー, Jan. 2002, 社会経済生産性本部, [Invited] - ムジ・ネットの事業戦略
西川 英彦
HRD, Dec. 2001, パイオニア, [Invited] - e-fashion
西川 英彦
Oct. 2001, ファッション産業人材育成機構, [Invited] - インターネット・マーケティング戦略
西川 英彦
NTT Communications Conference 2001, Aug. 2001, [Invited] - ネットコミュニティの可能性
西川 英彦
NTTビジネスソリューションセミナー, Jul. 2001, [Invited] - ネットコミュニティ・マネジメント
西川 英彦
Jun. 2001, トラベルジャーナル, [Invited] - ネットでの企業提携について
西川 英彦
アクシス・フォーラム報告会, May 2001, [Invited] - ネット・ブランディング
西川 英彦
ブランド・マーケティング研究会, Mar. 2001, 日本マーケティング協会, [Invited]
■ Affiliated academic society
- Oct. 2012 - Present
Japan Marketing Academy - Oct. 2002 - Present
The Academic Association for Organizational Science - Jun. 2002 - Present
Japan Society of Marketing and Distribution - Japanese Society for Commodity Science
- JAPAN ASSOCIATION FOR CONSUMER STUDIES
- An empirical study of the market performance of customer empowerment to select
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Hosei University
Apr. 2020 - Mar. 2024 - クラウドソーシング研究会
Apr. 2018 - Mar. 2024 - Analysis of knowledge transfer and development of teaching and training models in multinational enterprises
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Hosei University
Apr. 2016 - Mar. 2020 - Empirical Research on the Value of Mono-Creation and Co-Creation in User Innovation
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Hosei University
Apr. 2016 - Mar. 2020 - Theoretical and Empirical Research on Similarity and Difference between User Innovation and Maker Movement
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
Kobe University
Apr. 2015 - Mar. 2019 - Empirical study on trade-off between reach and behavior intention formation in social media
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
Kobe University
Apr. 2014 - Mar. 2018 - A Study on Deconstruction of Distribution Systems
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
Hosei University
Apr. 2013 - Mar. 2016 - Theoretical and empirical studies on multiple market performance of the user-generated products.
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Hosei University
Apr. 2012 - Mar. 2016 - Needs Analysis of International Communication in Global Enterprises
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Hosei University
Apr. 2012 - Mar. 2016 - The historical research on the groundbreaking stage of digital book diffusion process
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
University of Marketing and Distribution Sciences
Apr. 2011 - Mar. 2015 - クラウドソーシングのマネジメントに関する研究
Apr. 2011 - Mar. 2014 - A Theoretical and Empirical Study of Innovations in the current commercial business and the new currency
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
University of Marketing and Distribution Sciences
Apr. 2010 - Mar. 2014 - Empirical study on global company website management
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
Kobe University
Apr. 2010 - Mar. 2014 - The theoretical and empirical studies of global surveys and national policy about User Innovation.
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
Kobe University
Apr. 2010 - Mar. 2014 - A Theoretical history of public order without depending on the "community" concept: the New emergence of the "decolonisation of the soul"
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
The University of Tokyo
Apr. 2009 - Mar. 2013 - Empirical research of relations with consumer behavior and performance of new product developments with consumers
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Apr. 2008 - Mar. 2012 - ネット・リテラシーとサイト利用との相互作用についての実証研究
Apr. 2010 - Mar. 2011 - 日本企業におけるウェブサイトの国際的マーケティング利用に関する研究
2009 - 2010 - ネット・コミュニティを通じたデジタルコンテンツの競争優位性確立についての研究
Sep. 2007 - Aug. 2009 - Empirical Study on Competitive Advantage of Robust Design Strategy in Marketing Competition.
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
Apr. 2006 - Mar. 2009 - Empirical Study on Consumer Behavior in Innovation Communities
Grant-in-Aid for Young Scientists (Start-up)
Ritsumeikan University
Apr. 2006 - Mar. 2008 - 屋外広告における大型ビジョンの概念構成、および効果に関する実証的研究
2006
- 3M、ワークマン、無印、レゴ ユーザーイノベーション巧者に学ぶ
日経BP, 日経クロストレンド, 26 Apr. 2022, Internet - これからのマーケターは「ユーザーイノベーションの活用」が鍵に
日経BP, 日経クロストレンド, 25 Apr. 2022, Internet - マーケティング研究のフロンティア第2回 マーケ研究の最新トレンドは? 経営にもエビデンス重視の流れ
日経BP, 日経クロストレンド, 01 Feb. 2022, Internet - マーケティング研究のフロンティア第1回 日本のマーケターは実務家でも「論文」を読むべき 現場でこそ有用
日経BP, 日経クロストレンド, 25 Jan. 2022, Internet - 法政大学西川英彦教授と深める、「ユーザー・イノベーション」の企業活用 :イノベーティブな企業のユーザーの捉え方
博報堂, The Central Dot magazine, 03 Jun. 2021, Internet - マーケターは論文を武器にせよ:ビジネスパーソンがいま論文を読むべき理由
翔泳社, MarkeZIne, 20 Aug. 2019, Internet - 「実践知」で挑む。CASE11 経営学部 市場経営学科 西川英彦
法政大学 大学案内2020, p.105, 22 Jul. 2019, Pr - Mobilizing Personal Connections and the Internet to Promote Consumer-Centered Product Development
HOSEI PHRONESIS, 06 Jan. 2019, Internet - 法政大学経営学部 演習(マーケティング) 西川英彦
TOSHIN TIMES 講義ライブ2018, pp.58-59., Jul. 2018, Pr - 電子版閲覧数ランキング -「SNS映え」増える、1位九州大、2位大阪大、3位法政大(キャンパス発この一品)
日本経済新聞 朝刊, p.27, 30 May 2018, Paper - @大学 ウチの教授 法政大 西川英彦さん 学びつつ実践、続けて
毎日新聞 東京朝刊, p.19, 30 Jan. 2018, Paper - リバーシブルパーカー、法政大:普段使い・応援用、両面追求(キャンパス発この一品)
日本経済新聞 朝刊, p.27, 10 Jan. 2018, Paper - 服作り 母校愛デザイン:6大学の学生 人気ブランドと共同で
読売新聞, 01 Dec. 2017, Paper - 人脈とネットを生かして消費者目線での商品開発を推進
法政 第44巻第1号, 01 Jan. 2017, Pr - 競争と共創でスキルアップ 法政大学・西川英彦教授
毎日新聞Sカレ2016特集ページ, 03 Oct. 2016, Internet - 法政大学大学院の先端研究:これからの「共創」の時代に、 ユーザー・イノベーションの理論を提示する
法政大学大学院入学案内 2017, 08 Jun. 2016, Pr - Sカレに寄せて
毎日新聞Sカレ2015特集ページ, 26 Nov. 2015, Internet - 学生の「競争」と「共創」がイノベーションを引き起こす
法政大学報, 01 Jan. 2015, Pr - ロイヤルカスタマーと共創する意義
日経ビジネス経営課題解決シンポジウム, 09 Dec. 2014, Internet - 研究室へようこそ!変わる、メーカーとユーザーの関係に注目
宣伝会議 2014年6月号, p.162, May 2014, Paper - 実践的マーケティング(経営学部市場経営学科 西川英彦教授ゼミ)」
法政大学, ゼミ・研究室紹介, 03 Jul. 2012, Internet - Visit研究室:「自分も欲しくなる」商品開発 立命館大 西川ゼミ
毎日新聞 大阪朝刊, p.18, 24 Feb. 2010, Paper - Sカレ事業:かばんのプレゼン競う 立命、流通両大の学生41人 - 豊岡/兵庫
毎日新聞 地方版/兵庫, 07 Oct. 2007, Paper