SEARCH
Search Details
HANAZAKI Miki
Faculty of Computer and Information Sciences Department of Digital Media
Professor
Researchmap URL
https://researchmap.jp/mikih
Researcher information
Career
■ Career
- Oct. 2017
法政大学情報科学部, 教授 - Apr. 2007
Shinshu University, Faculty of Arts - Apr. 2002
Shinshu University, Faculty of Arts - Shinshu University Faculty of Arts "English Language and Culture, Department of Arts", Associate Professor
- 2002, Keio University, Graduate School, Division of Letters, Department of English and American Literature
- 1997, The University of Tokyo, Graduate School, Division of General Culture, Language and Information Science
Research activity information
■ Paper
- 異なる母語話者における英語学習の論理的思考への影響
吉川厚; 菊池聡; 花﨑美紀; 藤原隆史
日本語用論学会第27回大会発表論文集 (第20号)in press, Jul. 2025 - 英語力と論理的思考力の相関性および相対性: これまでのアンケートの分析結果とその課題
花﨑美紀; 吉川厚; 花﨑一夫
日本語用論学会第27回大会発表論文集 (第20号) in press, Jul. 2025 - On the Shared Knowledge Found in the So-Called “Function Words”
Miki HANAZAKI; Kazuo HANAZAKI
Seeds and Needs for Cultural Resources Studies, May 2025 - The Relationship between English Proficiency and Logical Thinking Ability, and the Influence of Native Language Differences on Logical Thinking: A Study Based on the Results of an International Survey
Miki HANAZAKI; Kazuo HANAZAKI; Atsushi YOSHIKAWA; Satoru KIKUCHI
Communications on Applied Nonlinear Analysis (in press), Apr. 2025 - これからの英語教育で期待される論理的思考力の探究とその教育手法:国内外で行ったアンケートの分析結果からみる提言
花崎美紀; 花崎一夫; 吉川厚; 多々良直弘; 八木橋宏勇; 藤原隆史; 菊池聡
JELS, Mar. 2025 - THE CORRELATION BETWEEN ENGLICH PROFICIENCY AND LOGICAL THINKING; AN EXAMINATION BASED ON THE ERROR ANALYSIS
Miki HANAZAKI; Kazuo HANAZAKI; Satoru KIKUCHI; Atsushi YOSHIKAWA
International Journal of Management and Applied Science, Mar. 2024 - Applying Theory to Practice Teaching Down and Under to Japanese Efl Students with Modular Materials and Through Showing The Differences Between English And Japanese
Miki HANAZAKI; Kazuo HANAZAKI
Elementary Education, 2020 - 英語前置詞downとunderの意味論-効果的な教育方法の試案ー
花崎一夫; 花崎美紀
信州大学総合人間科学研究, Mar. 2019 - The Semantics of Words that Denote Lower Places or Movements toward Such Lower Places
Miki HANAZAKI; Kazuo HANAZAKI
11th International Conference on Language, Education & Innovation 2018, Aug. 2018 - The Interpretation of CAUSE and EFFECT in Sentences Including As, With, and Participial Construction : A Case Study for Practicing the New Government Course Guideline
花﨑 美紀
JELS 日本英語学会大会・国際春季フォーラム研究発表論文集 : papers from the Conference and from the International Spring Forum of the English Linguistic Society of Japan, 2017 - Workshop in the 38th Congress English Education, Japanese Education and Logical Thinking: A Proposal for Practicing the New Government Course Guideline Through Comparison of English and Japanese Languages, and Analysis of the Entrance Examinations for Jap
Hanazaki Miki; Kikuchi Satoru; Yoshikawa Atsushi; Ogawa Kazu; Otsuka Takashi; Kitagawa Tatsuo; Tatara Naohiro; Yagihashi Hirotoshi; Hanazaki Miki; Hanazaki Kazuo
The Japanese Journal of Language in Society, 2017 - 大学生の英語科指導における内発的動機付けを高め、小学校の外国語活動の課題を克服するための試み:小大連携を通した内発的動機付けと学習支援、および地域連携
花崎美紀; 中村伸哉
地域ブランド研究, Mar. 2016 - 大学生の英語科指導法における内発的動機付けおよび社会への関心を高め、地域との連携を強める試み:松本子ども留学の中学生との中大連携を通した内発動機付けと学習支援、および地域連携
花崎一夫; 花崎美紀; 植木宏; 藤澤翔
地域ブランド研究, Mar. 2016 - Teaching Prepositions to Japanese EFL College Students: Bridging Theory and Practice
HANAZAKI, Miki; HANAZAKI Kazuo
International Journal of Language Education and Applied Linguistics (IJLEAL), Dec. 2015 - 高等学校に於けるモジュール型言語教材の可能性: 使役動詞を中心にした教授法
藤原隆史; 花崎美紀; 花崎一夫
JeLA, Oct. 2015 - 英語教育に活用するモジュール型教材の可能性:英文法の学習を中心にして
花崎一夫; 花崎美紀; 藤原隆史
JeLA, Oct. 2015 - A Pragmatic Strategy for Building Accordance in Discordant Situations: A Case Study on Negative Questions
HANAZAKI, Miki; HANAZAKI Kazuo
Proceedings for HUIC 2015, Jan. 2015 - Multidirectional Approach to the Semantics of Have: Seeking a Unified Way of Teaching Its Polysemy to the EFL Students
HANAZAKI Miki; HANAZAKI Kazuo; FUJIWARA Takafumi; HAYANO Yuma
Proceedings for HUIC 2015, Jan. 2015 - An Analysis of a Causative Verb Have from the Cognitive Linguistic as well as the Contrastive Linguistics Perspectives
FUJIWARA Takafumi; HAYANO Yuma; HANAZAKI Miki; HANAZAKI Kazuo
Proceedings for HUIC 2014, Jan. 2014 - The Habitat Segregation of Expressions Denoting Futurity, And Its Application to TESL
WAKIBUCHI Ryota; FUJIWARA Takafumi; HAYANO Yuma; HANAZAKI Miki; HANAZAKI Kazuo
Proceedings for HUIC 2014, Jan. 2014 - Toの意味論:英語教育への応用を目指して
英文学研究, Sep. 2013 - Onomasiologicalな観点からの前置詞Forの意味論
花崎美紀; 花崎一夫
中部英文学, May 2013 - Shouldの意味論
ぐるーばる人材育成のための語学教育の可能性, Mar. 2013 - The Semantics of Preposition For from the Semasiological as well as Onomasiological Perspective
HANAZAKI Miki; HANAZAKI Kazuo
Studies in English. The regional branches combined issue, Jan. 2013 - 相同性という視点からみる、日米の出産と育児の実際
桐の木助産師学会, Feb. 2012 - 双方向型中高大連携 : 内発的動機づけを高めることを通して大学教育の質を高めるための中高大連携
花﨑美紀
『人文科学論集<文化コミュニケーション学科編>』, 15 Mar. 2011 - 日本語および英語、それぞれの言語文化にみられる相同性についての一考察:Asの意味論を中心に
Mar. 2011 - 双方向型中高大連携:内発的動機づけを高めることを通して大学教育の質を高めるための中高大連携
花崎 美紀
Studies in humanities Culture and communication, Mar. 2011 - 間主観性の観点からみるAsの意味論
言語の間主観性―認知・文化の多様な姿を探る, Feb. 2011 - 日英語における相同性を考える<有界性>と<無界性>
英文学研究中部英文学, Dec. 2009 - 日英語の語レベルにおける相同性をめぐって
信州大学人文社会科学研究, Mar. 2009 - 大学教育の質を高めるための高大連携のあり方 ー英語の前置詞の学習を例としてー
信州大学人文社会科学研究2, Mar. 2008 - 英語と日本語の<結果志向><過程志向>を再考する
JELS, Mar. 2008 - Various Collaboration in An English Class on e-Learning System
Proceedings for CIF7, Aug. 2007 - On Negative Questions -Practice-based Approach
JELS, Mar. 2007 - タイラー・エヴァンズのOverを批判する
『人文科学論集<文化コミュニケーション学科編>』, Mar. 2007 - 内発的動機付けを高める、大学生の英語教育のあり方:高大連携を用いた取り組み
『人文科学論集<文化コミュニケーション学科編>』, Mar. 2007 - 前置詞の意味・助詞の意味
JELS, Mar. 2007 - Withの意味論
『英語の「機能語」と呼ばれる語の意味ネットワークと孤立用法に関する意味論的・史的研究:平成16年度~平成17年度科学研究費補助金(基盤研究(C2))研究成果報告書』, Jun. 2006 - As の意味論
『英語の「機能語」と呼ばれる語の意味ネットワークと孤立用法に関する意味論的・史的研究:平成16年度~平成17年度科学研究費補助金(基盤研究(C2))研究成果報告書』, Jun. 2006 - The Semantics of As ?TIME (WHEN), REASON, RESULT, CONSESSION
『英語の「機能語」と呼ばれる語の意味ネットワークと孤立用法に関する意味論的・史的研究:平成16年度~平成17年度科学研究費補助金(基盤研究(C2))研究成果報告書』, Jun. 2006 - 『英語の「機能語」と呼ばれる語の意味ネットワークと孤立用法に関する意味論的・史的研究:平成16年度~平成17年度科学研究費補助金(基盤研究(C2))研究成果報告書』
Jun. 2006 - A Step toward the Improvement of English Teaching: A Semantic Approach to -Ment and ?Tion
Morita Makiko; Hanazaki Miki
教育システム研究開発センター紀要, Mar. 2006 - Forの意味論
『人文科学論集<文化コミュニケーション学科編>』, Mar. 2006 - Toward a Principled Polysemy
English Linguistics, Nov. 2005 - 言語の「行為」としての「記憶」
文化の記憶と記録 編集:信州大学人文学部文化コミュニケーション学科, Apr. 2005 - The Semantic Network of By Revisited
『人文科学論集<文化コミュニケーション学科編>』, Mar. 2004 - 「自分」束縛に関する一考察-英語代名詞のよりよい学習に向けて-
『人文科学論集<文化コミュニケーション学科編>』, Mar. 2004 - 信州大学ピアレビュー・プロジェクトに関する報告 ―大教室での授業とゼミのピアレビュー-
NISHIGAKI Junko; KIKUCHI Satoru; HANAZAKI Miki
教育システム研究開発センター紀要, Mar. 2003 - A Report on Peer Review Project at Shinshu University -Peer Review on classes on English and by English
教育システム研究開発センター紀要, Mar. 2003 - A Report on Peer Review Project at Shinshu University -Peer Review on classes on English and by English-
Junko, Nishigaki; David Ruzicka; Miki Hanazaki
教育システム研究開発センター紀要, Mar. 2003 - A Linguistic Anthropological Explanation to the Usage of yes, yeah, yap, uh-huh or [mhm], and nodding in English Conversational Data ? Towards a Homology between Linguistic and Non-Linguistic Data-
杏林大学国際交流研究所 研究年報, Mar. 2002 - A Linguistic Anthropological Explanation to the Usage of hai, ee, un, aa, and nodding in Japanese Conversational Data ? Towards a Homology between Linguistic and Non-Linguistic Data-
杏林大学研究報告-教養部門-, Dec. 2001 - Semantic / Pragmatic Explanation to the Polysemy of the Preposition of
Hanazaki Miki M.
藝文研究, Jun. 2000 - A Pragmatic / Semantic Explanation to the Polysemy of the Preposition of
Miki M. Hanazaki
藝文研究, Jun. 2000 - What is “No” doing in Japanese Negative Questions?
コロキア, Dec. 1999 - What is NO doing in Japanese Negative Questions? ― A Note on NODA ―
Miki M. Hanazaki
コロキア, Dec. 1999 - A Case Study for Rethinking Linguistic Relativity: Isn’t a Negative-Question a Strategy for Politeness
コロキア, Oct. 1998 - Theoretical Implications for Rethinking Linguistic Relativity
コロキア, Oct. 1998 - A Case Study for Rethinking Linguistic Relativity ― Isn’t a Negative Question a Strategy of Politeness?
Miki M. Hanazaki
コロキア, Oct. 1998 - Theoretical Implication for Rethinking Linguistic Relativity
Miki M. Hanazaki
コロキア, Oct. 1998 - A Case Study for Rethinking the Sapir-Whorf Hypothesis - Isn't a Negative Question a Strategy of Politeness? -
Mar. 1998
- Road to AI: AIへの道 テクノロジーと人類の進歩
Andy Boerger、 花﨑一夫、 花崎美紀
金星堂, Nov. 2020 - The Essentials of Paragraph-Writing パラグラフ・ライティングの真髄
Joint work
マクミラン ランゲージハウス, Sep. 2017 - Words that Seem to Denote "Places" in English and Japanese: English Prepositions and Japanese Postpositions
HUIC, Jan. 2016, Not reviewed - 英文法で学ぶ英会話 英文法の知識を活用して会話力をつけよう
ブイツーソルーション, 2015, Not reviewed - パターンで学ぶ英会話:英語の型を覚えよう
ブイツーソルーションズ, Jul. 2013, Not reviewed - グローバル人材育成のための語学教育の可能性
ブイツーソルーションズ, Mar. 2013, Not reviewed - 自習用教材作成・高大連携・相同性研究に生かす、慣用句を鍵に行う前置詞棲み分け研究
ブイツーソルーションズ, Mar. 2012, Not reviewed - 慣用句を手がかりに行う前置詞の棲み分け研究に基づくモジュール教材の作成と高大連携
ブイツーソルーションズ, Mar. 2011, Not reviewed - 言語の間主観性を探る
早稲田出版会, Feb. 2011, Not reviewed - 開放系言語学への招待-文化・認知・コミュニケーション
慶應義塾大学出版会, Sep. 2010, Not reviewed - PRACTICE-BASED RECONSIDERATION OF LINGUISTIC RELATIVITY: PDN APPROACH TO NEGATIVE-QUESTIONS
慶應義塾大学, Dec. 2009, Not reviewed - Semantics of By
英潮社, May 2004, Not reviewed - 『ディスコースストラテジー-相互行為の社会言語学』編集:井上逸兵
松伯社, Dec. 2003, Not reviewed - 英米文学専攻 英語学文献目録 編集:藝文学会
藝文学会, Apr. 2002, Not reviewed - “A Formal Account of the Crow- and Omaha- Type Kinship Terminologies 編集:唐須教光
研究社, Sep. 2000, Not reviewed - Lexicographical Treatment of Folk Taxonomies 編集:唐須教光
研究社, Sep. 2000, Not reviewed - Intonation of News English and Political Speeches
エースプランニング, Mar. 1999, Not reviewed
- The Relationship between English Proficiency and Logical Thinking Ability, and the Influence of Native Language Differences on Logical Thinking: A Study Based on the Results of an International Survey
Miki HANAZAKI; Kazuo HANAZAKI; Atsushi YOSHIKAWA; Satoru KIKUCHI
World Symposium on Language and Sustainability, Mar. 2025 - 異なる母語話者における英語学習の論理的思考への影響
吉川厚; 菊池聡; 花崎美紀; 藤原隆史
日本語用論学会, Dec. 2024 - 英語力と論理的思考力の相関性および相対性: これまでのアンケートの分析結果とその課題
花崎美紀; 吉川厚; 花崎一夫
日本語用論学会, Dec. 2024 - 英語力と論理的思考力の相関性および言語ごとにみられる差異について:国内外で行ったアンケート調査の分析結果に基づく提言
花崎美紀; 吉川厚; 花崎一夫; 八木橋宏勇; 多々良直弘; 菊池聡; 藤原隆史
日本語用論学会, Dec. 2024 - これからの英語教育で期待される論理的思考力の探究とその教育手法:国内外で行ったアンケートの分析結果からみる提言
花崎美紀; 花崎一夫; 多々良直弘; 八木橋宏勇; 吉川厚; 菊池聡; 藤原隆史
日本英語学会, Nov. 2024 - 英語力と論理的思考力の 相関性についての テストの結果と分析
花崎美紀; 花崎一夫
日本英語学会, Nov. 2024 - On the Shared Knowledge Found in the So-Called ”Function Words”
IACRS Opening Conference Thailand, Aug. 2024 - THE CORRELATION BETWEEN ENGLISH PROFICIENCY AND LOGICAL THINKING: AN EXAMINATION BASED ON THE ERROR ANALYSIS
Miki HANAZAKI; Kazuo HANAZAKI
International Conference on Educational Technology, Learning and Social Science, Feb. 2024 - The Sematnics of Should Revisited
Miki HANAZAKI; Kazuo HANAZAKI
ICLLCE, Aug. 2022 - The Semantics of Down and Under
Miki HANAZAKI; Kazuo HANAZAKI
2018 AHSE, Jan. 2018 - 英語教育・国語教育と論理的思考:日英語比較、および過去30年間の国立大学入試問題分析からみる、新指導要領への提言
04 Sep. 2016 - 使役動詞をケーススタディーとした、論理的思考態度と英語力の相関関係からみる教育法に関する一考察
04 Sep. 2016 - An Eggective Way of Teaching Prepositions to EFL Learners:A Case Study of With
16 Aug. 2016 - Correlation between Logical Thinking, English Ability and Pedagogy: Practicing “Government Course Guideline”
30 Mar. 2016 - Entrenchment” of a grammatical item in a multilingual world: An effective way of teaching and learning negative questions in English and in Japanese
01 Dec. 2015 - 相互行為に見られる調和:不調和を解消する相互行為の一方策としての否定疑問文
21 Nov. 2015 - Strategies for Conveying Requests in Discourse: In Relation to the Japanese and American Identities
14 Nov. 2015 - The Effectiveness of Using Modular-style Teaching Materials in Teaching English Prepositions to Japanese College Students
03 Oct. 2015 - A Study on Netagive Questions as a Pragmatic Strategy for Overcoming Discordance
Aug. 2015 - A Case Study on Negative Questions
23 Jul. 2015 - Toの意味論
Oct. 2012 - 相同性という視点から見る、日米の出産と育児の実際
Sep. 2011 - 日本語および英語、それぞれの言語文化にみられる相同性についての一考察―Asの意味論を中心にー
Sep. 2010 - The Semantics of As: Intersubjectiv”ity” in Polysemy
Oct. 2008 - 日英語における相同性を考えるー有界性と無界性
Oct. 2008 - The Semantics of Till, until, on, upon, in
Apr. 2008 - 「場所」を表す語から見る相同性
Nov. 2007 - Various Collaboration in an English Class on e-Learning System
Nov. 2006 - 否定疑問文再考
Nov. 2006 - 「上」を表す前置詞の多義と棲み分け
Nov. 2006 - overの意味論
Oct. 2006 - “Over-V”使用場面に動機付けられた統語パターン
Sep. 2006 - Withの意味論
May 2006 - The Semantics of Preposition ? 比喩による意味拡張の問題点-
May 2006 - 信州大学の英語e-Learning化の取り組み
Feb. 2006 - Forの意味論
Oct. 2005 - Negative Questions ?From an Anthropological Linguistic Perspective-
Nov. 2004 - Asの意味論
Nov. 2003 - The Semantic Network of By
May 2002 - 日本語談話データに見る ”Fashions of Speaking”の一考察-日米における言語・非言語データの相同性を求めて-
Jun. 2001
- A Semantic Study on English Prepositions and a Homology Study on English and Japanese based on Error Analysis of Data Obtained through Cooporation between High School and University
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
01 Apr. 2016 - 31 Mar. 2020 - The Study of the Semantics of English Prepositions and its Application to Modular-style Teaching Materials
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Shinshu University
01 Apr. 2014 - 31 Mar. 2017 - A Study on the "Habitat Segregations" of Prepositions through Idiomatic Phrases: For the Research on Homology, Creation of Self-Study Materials, and the Cooperation between High School and University
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
Shinshu University
01 Apr. 2012 - 31 Mar. 2016 - The study of English prepositions and its application to teaching materials based on high school-college liaison
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Shinshu University
2011 - 2013 - A Study on the" Habitat Segragations" of Prepositions through their Idiomatic Phrases : For the Research on Homology, for Creation of Self-Study Materials, and for the Cooperation between High School and University
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
Shinshu University
2009 - 2011 - The Habitat Segregation of English Prepositions and the Teaching Materials Used on the Internet
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Shinshu University
2007 - 2010 - A study of English secondary predicate constructions and Japanese multiple-verb constructions based on the idea of forced interpretation of relations
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Shinshu University
2007 - 2009 - A Semantic /Historical Study on the Semantic Network and Isolated. Usages of So Called "Function Words" in English
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Shinshu University
2004 - 2005