SEARCH
Search Details
ASAKAWA Kiyoshi
Faculty of Intercultural Communication Department of Intercultural Communication
Professor
Researchmap URL
https://researchmap.jp/read0190670
Researcher information
■ Degree
- Ph.D., The University of Chicago
- Master of Arts, Teachers College, Columbia University
- Master of Engineering, Tokyo Institute of Technology
- Bachelor of Science, Science University of Tokyo
- クリエイティヴィティ
- 起業家教育プログラムの検証
- Culture
- ワーケーションの検証
- Well-being
- フレックスプレイス(新しい働き方を求めて)
- Optimal development
- フロー経験と生理的指標の関係
- Flow experience
- 文化とこころ
- 文化
- ウェルビーイング
- 最適発達
- フロー経験
Career
■ Career
- Apr. 2024 - Present
法政大学,言語・文化センター, センター長 - Apr. 2006 - Present
法政大学大学院国際文化研究科 教授(現在に至る) - Apr. 2003 - Present
法政大学国際文化学部 教授 (現在に至る) - Apr. 2022 - Mar. 2024
法政大学大学院,国際文化研究科, 研究科長 - Apr. 2021 - Mar. 2022
Claremont Graduate University, The Quality of Life Research Center, Visiting Scholar - Apr. 2021 - Mar. 2022
The Quality of Life Research Center, Claremont Graduate University, Visiting Scholar - Apr. 2017 - Mar. 2019
法政大学大学院, 国際文化研究科国際文化専攻, 専攻副主任 - Apr. 2014 - Mar. 2015
法政大学, 言語・文化センター, センター長 - 01 Apr. 2007 - 31 Mar. 2009
Quality of Life Research Center, Claremont Graduate University, Visiting scholar - Apr. 2007 - Mar. 2009
Claremont Graduate University, The Quality of Life Research Center,, Visiting Scholar - Apr. 2007 - Mar. 2009
法政大学,市ヶ谷学生センター, 副センター長 - Apr. 2007 - Mar. 2009
The Quality of Life Research Center, Claremont Graduate University, Visiting Scholar - Apr. 2007 - Mar. 2009
法政大学アメリカ研究所, アメリカ研究所(サンフランシスコ), 所長 - Apr. 2002 - Mar. 2003
法政大学第一教養部 教授 - 01 Apr. 2002 - 01 Mar. 2003
法政大学第一教養部 教授 - Apr. 2001 - Mar. 2002
国立善通寺病院, 附属善通寺看護学校, 非常勤講師 - Apr. 2001 - Mar. 2002
国立善通寺病院付属善通寺看護学校 非常勤講師 - Apr. 1998 - Mar. 2002
四国学院大学 文学部教育学科 教授, 文学部教育学科, 教授 - Apr. 1997 - Mar. 1998
四国学院大学 文学部教育学科 助教授, 文学部教育学科, 準教授 - Oct. 1992 - Mar. 1997
シカゴ大学, National Opinion Research Center (NORC), Research Assistant - Oct. 1992 - Mar. 1997
シカゴ大学 National Opinion Research Center (NORC) Research Assistant - Jun. 1990 - Aug. 1992
国立学院予備校, ニューヨーク校、シカゴ校, 非常勤講師 - Jun. 1990 - Aug. 1992
国立学院予備校(ニューヨーク校、シカゴ校)非常勤講師 - Sep. 1988 - Aug. 1990
コロンビア大学 東洋言語文化研究所 Teaching Assistant, 東洋言語文化研究所, Teaching Assistant
- 1997, University of Chicago, Division of Social Sciences, Psychology (Human Development)
- 1997, University of Chicago, Graduate School, Division of Psychology, Human Development
- Apr. 1981 - Mar. 1983, Tokyo Institute of Technology, Graduate School, Division of Integrated Science and Engineering, 化学環境工学
- 1981, Science University of Tokyo, Faculty of Science, 応用化学科
Research activity information
■ Award
- Apr. 1998
平成10年度・四国学院大学特別研究費「日本人被験者を用いてのフロー理論の検証」 - Mar. 1996
SRCD(Society for Research in Child Development) Travel Award 受賞 - Dec. 1993
Bernice Neugarten Prize - 第一位受賞(シカゴ大学) - Oct. 1992
Trial Research Paper: High Pass with Honors(シカゴ大学)
- A Practice of STEAM Education in The Elementary School Attached to Nara Women’s University: A Class of Rhythm Making by Using Applocattion “GarageBand”
劉 麟玉; 中村 征司; 浅川 希洋志
連携教育開発センター紀要, 31 Mar. 2023, [Reviewed]
Last - Dispositional Flow and Related Psychological Measures Associated with,Heart Rate Diurnal Rhythm
Omid Jamalipournokandeh; Junichi Hori; Kiyoshi Asakawa; Kazuo Yana
Advanced Biomedical Engineering, 2023, [Reviewed] - Emotional responses in online social interactions: the mediating role of flow
Carolina Herrando; Julio Jimenez-Martinez; Maria Jose Martin-De Hoyos; Kiyoshi Asakawa; and Kazuo Yana
Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 05 Aug. 2022, [Reviewed] - A Classification Method of Flow Psychological States Based on ESM Questionnaires
Reina Yoshikawa; Emi Momoi; Kiyoshi Asakawa; Noriko Taji; Kazuo Yana
生体医工学, Jun. 2021, [Reviewed] - 音楽科教育におけるSTEAM教育の実践研究-「リトルビッツ」(LittleBits)を用いた音楽作り活動を通して-
劉麟玉; 北條美香代; 水野亜歴; 浅川希洋志; 福島奏; 村田花菜子
奈良教育大学次世代教員養成センター硏究紀要, Mar. 2021, [Reviewed] - The Relation between Flow Experience and Entrepreneurial Minds on a Three-Day Entrepreneurship Program, named "Startup Weekend
Noriko Taji; Kiyoshi Asakawa; & Yeongjoo Lim
Proceedings of RENT 2021, 2021, [Reviewed] - フロー経験と起業マインド—3日間のStartup Weekendは起業マインドを高めるか—
田路則子・浅川希洋志・林永周・山田裕美
ベンチャーズレビュー, 2021, [Reviewed] - Flow Related State Classification Based on the Experience Sampling Method
Reina Yoshikawa; Kazuo Yana; Kiyoshi Asakawa; & Makoto Hirahara
Proceedings of the 41st Annual International Conference of the IEEE EMBS, 24 Jul. 2019 - Heart Rate Rhythm Based on Psychological Flow Frequency Prediction
Toyohito Shibui; Tomoaki Yajima; Emi Momoi; Kazuo Yana; & Kiyoshi Asakawa
Proceedings of the 41st Annual International Conference of the IEEE EMBS, 24 Jul. 2019, [Reviewed] - Flow Frequency & Resilience Prediction Based on Heart Rate Parameters
Omid Jamalipournokandeh; Toyohito Shibui; Reina Yoshikawa; Emi Momoi; Kazuo Yana; & Kiyoshi Asakawa
Proceedings of the International Symposium of Ubiquitous HealthCare 2018, 11 Dec. 2018 - Mental Wellness Evaluation Based on Heart Rate Rhythm
Omid Jamalipournokandeh; Toyohito Sibui; Reina Yoshikawa; Kazuo Yana; Kiyoshi Asakawa; Emi Momoi; Chiho Moon; Jun Yokochi; & Katsuyuki Oshirabe
Proceedings of the 40th Annual International Conference of the IEEE EMBS, 07 Jul. 2018 - Psychological Flow Frequency Related to Heart Rate Rhythm
Toyohito Shibui; Omid Jamalipournokandeh; Reina Yoshizawa; Kazuo Yana; Kiyoshi Asakawa; Emi Momoi; Chiho Moon; Jun Yokochi; & Katsuyuki Oshirabe
Proceedings of the 5th IEEE Conference on Biomedical and health Informatics, 05 May 2018 - What Can Your Body Tell about Your Flow State? Dimensionality and Heart Rate Variability Analyses of Flow
Carolina Herrando; Julio Jimenez-Martineza; Maria Jose Martin-De Hoyos; Kiyoshi Asakawa; Kazuo Yana; Yuto Kaseda; & Kazuki Shiraishi
Proceedings of the 30th Congress International de Marketing AEMARK 2018, 01 Jan. 2018 - Flow Experience During Attentional Training Improves Cognitive Functions in Patients with Traumatic Brain Injury: An Exploratory Case Study
Kazuki Yoshida; Daisuke Sawamura; Keita Ogawa; Katsunori Ikoma; Kiyoshi Asakawa; Taro Yamauchi; Shinya Sakai
HONG KONG JOURNAL OF OCCUPATIONAL THERAPY, Dec. 2014, [Reviewed] - The Flow State Scale for Occupational Tasks: Development, Reliability, and Validity
Kazuki Yoshida; Kiyoshi Asakawa; Taro Yamauchi; Satoshi Sakuraba; Daisuke Sawamura; Yui Murakami; Shinya Sakai
HONG KONG JOURNAL OF OCCUPATIONAL THERAPY, Dec. 2013, [Reviewed] - Flow Experience, Culture, and Well-being: How Do Autotelic Japanese College Students Feel, Behave, and Think in Their Daily Lives?
Kiyoshi Asakawa
JOURNAL OF HAPPINESS STUDIES, Apr. 2010, [Reviewed] - Applying Flow Theory to the Evaluation of the Quality of Experience in a Summer School Program Involving E-interaction
Kiyoshi Asakawa & Kazuo Yana
Proceedings of the 15th International Conference on Distributed Multimedia System, Sep. 2009, [Reviewed] - The application of flow theory to effective e-learning
Mihaly Csikszentmihalyi & Kiyoshi Asakawa
Journal of Japan e-Learning Association, May 2009, [Reviewed] - Flow experience and autotelic personality in Japanese college students: How do they experience challenges in daily life?
Kiyoshi Asakawa
Journal of Happiness Studies, Apr. 2004, [Reviewed] - Cultural variations on optimistic and pessimistic bias for self versus a sibling: Is there evidence for self-enhancement in the west and for self-criticism in the east when the referent group is specified?
EC Chang; K Asakawa
JOURNAL OF PERSONALITY AND SOCIAL PSYCHOLOGY, Mar. 2003, [Reviewed] - Cultural variations in optimistic and pessimistic bias: Do easterners really expect the worst and westerners really expect the best when predicting future life events?
EC Chang; K Asakawa; LJ Sanna
JOURNAL OF PERSONALITY AND SOCIAL PSYCHOLOGY, Sep. 2001, [Reviewed] - Family Socialization Practices and their Effects on the Internalization of Educational Values for Asian and White American Adolescents.
Kiyoshi Asakawa
Applied Developmental Science., Jun. 2001, [Reviewed] - Feelings of connectedness and internalization of values in Asian American adolescents
K Asakawa; M Csikszentmihalyi
JOURNAL OF YOUTH AND ADOLESCENCE, Apr. 2000 - The quality of experience of Asian American adolescents in academic activities: An exploration of educational achievement
K Asakawa; M Csikszentmihalyi
JOURNAL OF RESEARCH ON ADOLESCENCE, 1998 - The quality of experience of Asian American adolescents in activities related to future goals
Kiyoshi Asakawa; Mihaly Csikszentmihalyi
Journal of Youth and Adolescence, 1998 - The Experience of Interdependence and Independence in the Self-construal of Asian American and Caucasian American Adolescents: Feelings of Connectedness and Academic Motivation.
Kiyoshi Asakawa
シカゴ大学博士論文, Feb. 1997, [Reviewed] - The Effect of Maturational Timing in Adolescence on the Quality of Experience and Academic Achievement.
Kiyoshi Asakawa
シカゴ大学修士論文, Oct. 1992 - Catalytic Properties of Tricomponent Metal Oxides Having the Scheelite Structure: I. Role of Bulk Diffusion of Lattice Oxide Ions in the Oxidation of Propylene.
Ueda; W.; Asakawa; K.; Chen; C. L.; Moro-oka; Y.; & Ikawa; T.
Journal of Catalysis., 1986, [Reviewed] - Catalytic Properties of Tricomponent Metal Oxides Having the Scheelite Structure: II. Structural Stability in the Reduction-Oxidation Cycle.
Ueda; W.; Chen; C. L.; Asakawa; K.; Moro-oka; Y.; & Ikawa; T.
Journal of Catalysis., 1986, [Reviewed]
- Universal and Cultural Dimensions of Optimal Experiences
Mihaly Csikszentmihalyi; Kiyoshi Asakawa
JAPANESE PSYCHOLOGICAL RESEARCH, Jan. 2016, [Reviewed], [Invited]
- 〔主要な業績〕心理学者ミハイ・チクセントミハイが残したもの
Single work, 浅川希洋志
日本精神衛生会, Jun. 2022, Not reviewed - 「持続的な幸福(マーティン・セリグマン)ーポジティブ心理学と感情」『臨床心理学』117(第20巻第3号)
浅川希洋志, Single work
金剛出版, 10 May 2020 - The Role of Active and Passive s-WOM: Does Participation Affect e-Loyalty?
Carolina Herrando; Julio Jiménez-Martínez; María José Martín-De Hoyos; Kiyoshi Asakawa y Kazuo Yana, Joint work
KRK Ediciones, 2017, Not reviewed - 【翻訳】「クリエイティヴィティーフロー体験と創造性の心理学」M. チクセントミハイ著
M. チクセントミハイ著; 浅川希洋志監訳; 須藤祐二; 石村郁夫訳, Joint translation
世界思想社, 10 Oct. 2016, Not reviewed - 「ポジティブ心理学―“精神疾患の治療”から“充実した人生”の研究へ―」『児童心理』(10月号臨時増刊、2013)
Single work
金子書房, 05 Oct. 2013, Not reviewed - 「先生、すごく楽しかった。時間忘れちゃった。—フロー経験」『児童心理』(1月号、2013年)
Single work
金子書房, Jan. 2013, Not reviewed - 「楽しさと最適発達の現象学―フロー理論」鹿毛雅治編著『モティベーションをまなぶ12の理論ゼロからわかる「やる気の心理学」入門!』
Single work
金剛出版, Apr. 2012, Not reviewed - 「挑戦的は学習活動を楽しみ、成長する子どもたちーアンケート調査から見えてくるものー」浅川希洋志・静岡大学教育学部附属浜松中学校著『フロー理論にもとづく「学びひたる」授業の創造』
浅川希洋志, Single work
学文社, 14 Oct. 2011, Not reviewed - 「フロー理論の概要ー楽しさが育む学習意欲と子どもたちの最適発達ー」浅川希洋志・静岡大学教育学部附属浜松中学校著『フロー理論にもとづく「学びひたる」授業の創造』
浅川希洋志, Single work
学文社, 14 Oct. 2011, Not reviewed - 【翻訳】M. チクセントミハイ著「子どもたちはなぜ学ぼうとしないのかーフロー経験と学びへの動機づけー」浅川希洋志・静岡大学教育学部附属浜松中学校著『フロー理論にもとづく「学びひたる」授業の創造』
浅川希洋志, Single translation
学文社, 14 Oct. 2011, Not reviewed - フロー理論にもとづく「学びひたる」授業の創造
Joint work
学文社, 14 Oct. 2011, Not reviewed - 「ライフ・イベントを通じての成長」『体と心 保険総合大百科 中・高校編:保険ニュース・心の健康ニュース 縮刷活用版』
浅川希洋志
少年写真新聞社, Mar. 2007, Not reviewed - 「人生を楽しむ子どもたちを育てるために」『体と心 保険総合大百科 中・高校編:保険ニュース・心の健康ニュース 縮刷活用版』
浅川希洋志, Single work
少年写真新聞社, Mar. 2007, Not reviewed - 「フロー経験の諸側面」島井哲志編著『ポジティブ心理学:21世紀の心理学の可能性』
浅川希洋志, Single work
ナカニシヤ出版, Apr. 2006, Not reviewed - 「フロー経験と日常生活における充実感」今村浩明・浅川希洋志編著『フロー理論の展開』
浅川希洋志, Single work
世界思想社, Jul. 2003, Not reviewed - 【翻訳】M. チクセントミハイ・J. ナカムラ著「フロー理論のこれまで」今村浩明・浅川希洋志編著『フロー理論の展開』
浅川希洋志, Single translation
世界思想社, Jul. 2003, Not reviewed - フロー理論の展開
今村浩明, Editor
世界思想社, Jul. 2003, Not reviewed - Stress and Coping among Asian Americans: Lazarus and Folkman's Model and Beyond. In Scott, C. & Wong, P. T. (Eds.), Stress and Coping: A Multicultural Perspective.
Joint work
Kluwer Academic Publishers, 2003, Not reviewed - Preparing for the Future. In Csikszentmihalyi, M. & Schneider, B. (Eds.), Becoming Adult: How Teenagers Prepare for the World of Work.
Joint work
Basic Books, May 2000, Not reviewed - Learning to Like Challenges. In Csikszentmihalyi, M. & Schneider, B. (Eds.), Becoming Adult: How Teenagers Prepare for the World of Work.
Joint work
Basic Books, May 2000, Not reviewed - 子どもたちは本当に変わってしまったのか
Joint work
学文社, Mar. 1999, Not reviewed - こころと社会のライフ・イベント:人生の移行期を考える
Joint work
ブレーン出版, Sep. 1998, Not reviewed
- Co-variability of Psychological Flow Intensity and Heart Rate during,Startup Weekend, an Entrepreneurial Educational Program (Research Poster Paper)
M. Suzuki; H. Yoshida; K. Yana; N. Taji; K. Asakawa; L. Yeongjoo; and F. Akiba
The 46th Annual International Conference of the IEEE Engineering in Medicine & Biology Society (July 15-19, 2024), The IEEE Engineering in Medicine & Biology Society - Co-variability of Psychological Flow Intensity and Heart Rate during,Startup Weekend, an Entrepreneurial Educational Program (Poster session accepted)
M. Suzuki; H. Yoshida; K. Yana; N. Taji; K. Asakawa; L. Yeongjoo; and F. Akiba
The 46th Annual International Conference of the IEEE Engineering in Medicine & Biology Society (July 15-19, 2024), The IEEE Engineering in Medicine & Biology Society - 〔Major achievements〕Factors associated with flow in fulfilling and enjoyable situations in Japanese undergraduates
Masato Kawabata & Kiyoshi Asakawa
The 11th European Conference on Positive Psychology (July 10th - 13th, 2024), 13 Jul. 2024, European Network of Positive Psychology. - 〔Major achievements〕Factors associated with flow in fulfilling and enjoyable situations in Japanese undergraduates (Oral presentation accepted)
Masato Kawabata & Kiyoshi Asakawa
The 11th European Conference on Positive Psychology (July 10th - 13th, 2024), European Network for Positive Psychology. - 〔主要な業績〕起業家教育プログラム(Startup Weekend)参加者の心理・生理指標変化に関する研究
鈴木将寛・吉田久・田路則子・Lim Yeongjoo・浅川希洋志・八名和夫
第63回日本生体医工学会大会, 24 May 2024, 日本生体医工学会 - 〔主要な業績〕フロー理論ー人間と環境のインタラクションで生まれる最適経験と心理的ウェルビーイングの可能性について(シンポジウム:人間インタラクション学としての人間工学)
浅川希洋志
日本人間工学会第64回大会, 08 Sep. 2023, 日本人間工学会 - 〔Major achievements〕Changes in Positive Mental States and Heart Rate during Wrorkation (Research Poster Paper)
M. Suzuki; H. Yoshida; K. Yana; N. Taji; and K. Asakawa
The 45th Annual International Conference of the IEEE Engineering in Medicine and Biology Society, The IEEE Engineering in Medicine and Biology Society - 〔Major achievements〕Changes in Positive Mental States and Heart Rate during Wrorkation
M. Suzuki; H. Yoshida; K. Yana; N. Taji; and K. Asakawa
EMBC 2023, The IEEE Engineering in Medicine and Biology Society - 〔Major achievements〕Case study of the Elementary School Attached to Nara Women's University on STEAM education—Applying LittleBits and GarageBand to music composition activities.
劉麟玉・中村征司・北條美香・水野亜歴・鈴木啓資・浅川希洋志
2022年度第1回日本音楽教育学会近畿地区例会, 03 Sep. 2022, 日本音楽教育学会近畿地区支部 - 〔Major achievements〕The change in daily activities of Japanese college students and their psychological wellness with the advance of information technology: From the perspective of flow theory.
Kiyoshi Asakawa; Takumi Hosaka; & Toshiharu Takahashi
The 10th European Conference on Positive Psychology, 01 Jul. 2022, European network of positive psychology - An attempt of STEAM in primary education through ensemble activities by using a music creation software "GarageBand"
Lin-Yu Liou; Chi-Hin Leung; Kiyoshi Asakawa; Masashi Nakamura; Mikayo Hojo; & Areki Mizuno
APSMER2021 Tokyo, 19 Sep. 2021, The International Society for Music Education - Feelings of fulfillment and enjoyment in the Japanese.
Masato Kawabata and Kiyoshi Asakawa
The 7th IPPA World Congress 2021, 16 Jul. 2021, International Positive Psychology Association - プレッシャーを力にできる子供たちをどう育てるか − “学びひたる喜びと充実感のある授業”を創造する −
浅川希洋志
東京都江東区立南陽小学校 令和三年度校内研究会, 22 Apr. 2021, 東京都江東区立南陽小学校, [Invited] - Flow Experience an the Entrepreneurial Mind - Can Startup Weekend Programs affect the Entrepreneurial Mind? -
田路則子; 浅川希洋志; 林永周; 山田裕美
第23回日本ベンチャー学会全国大会, 05 Dec. 2020, 日本ベンチャー学会 - The change in daily activities of Japanese college students and their psychological wellness with the advance of information technology: From the perspective of flow theory
Kiyoshi Asakawa; Takumi Hosaka; & Toshiharu Takahashi
The 10th European Conference on Positive Psychology. Cancelled due to Coronavirus., 24 Jun. 2020, European Positive Psychology network - Can the Flow Experience Affect the Entrepreneurial Mind? – A Study of Startup Weekend Programs.
Taji; N.; Asakawa; K.; Yamada; H.; Igarashi; S.; Yeongjoo; L.; & Makino; E.
2020 Babson College Entrepreneurship Research Conference, Knoxville, TN. Conference canceled due to Coronavirus., 03 Jun. 2020, Babson College. - 「学習モチベーションの保ち方・スランプの乗り越え方」について
浅川希洋志
法政大学通信教育部東京城南支部講演会, 10 Nov. 2019, 法政大学通信教育部東京城南支部 - プレッシャーを力にできる社員をどう育てるかー“働く喜びと充実感のある職場”を創造するー
浅川希洋志
長野県中小企業後継者連絡会, 28 Oct. 2019, 長野県中小企業後継者連絡会中信支部 - Heart Rate Rhythm Based Psychological Flow Frequency Prediction
Tomihito Shibui; Tomoaki Yajima; Emi Momoi; Kazuo Yana; & Kiyoshi Asakawa
The 41st Annual International Conference of the IEEE Engineering in Medicine and Biology Society, 24 Jul. 2019, IEEE Engineering in Medicine and Biology Society - Flow Related State Classification Based on the Experience Sampling Method
Reina Yoshikawa; Kazuo Yana; Kiyoshi Asakawa; & Makoto Hirahara
The 41st Annual International Conference of the IEEE Engineering in Medicine and Biology Society, 24 Jul. 2019, IEEE Engineering in Medicine and Biology Society - Heart Rate Rhythm based Psychological Flow Frequency Prediction
Tomihito Shibui; Tomoaki Yajima; Emi Momoi; Kazuo Yana; Kiyoshi Asakawa
41st Annual International Conference of the IEEE Engineering in Medicine and Biology Society, 24 Jul. 2019, IEEE Engineering in Medicine and Biology Society - Flow Related State Classification based on the Experience Sampling Method
Reina Yoshikawa; Kazuo Yana; Kiyoshi Asakawa; Makoto Hirahara
41st Annual International Conference of the IEEE Engineering in Medicine and Biology Society, 24 Jul. 2019, IEEE Engineering in Medicine and Biology Society - Flow, culture, and psychological well-being: In what situations do Japanese college students experience flow?
Kiyoshi Asakawa
The 6th World Congress on Positive Psychology, 21 Jul. 2019, International Positive Psychology Association - Evaluating learning motivation and experiences of junior high school students in music composing activities: Using the scale of Japanese nursery rhyme
Lin-Yu Liou; Kiyoshi Asakawa; and Yuki Hikichi
The 12th Asia-Pacific Symposium for Music Education Research: Music Education in the Dawn of a New Era, 18 Jul. 2019 - 「フロー理論」ーその概要と応用の可能性についてー
浅川希洋志
「フロー理論」を学ぶ, 26 Nov. 2018, オンラインコミュニティ「議論メシ」, [Invited] - Psychological Flow Experience Related to Heart Rate Rhythm
Toyohito Shihui; Omid Jamalipournokandeh; Reina Yoshikawa; Kazuo Yana; Kiyoshi Asakawa; Emi Momoi; Chiho Moon; Jun Yokochi; & Hatsuyuki Oshirabe
Biomedical and Health Informatics (BHI) and the Body Sensor Networks (BSN) Conferences, 2018, 05 Mar. 2018, Biomedical and Health Informatics (BHI) and the Body Sensor Networks (BSN) - Psychological Flow Experience related to Heart Rate Rhythm
Toyohito Shihui; Omid Jamalipournokandeh; Reina Yoshikawa; Kazuo Yana; Kiyoshi Asakawa; Emi Momoi; Chiho Moon; Jun Yokochi; Hatsuyuki Oshirabe
Biomedical and Health Informatics (BHI) and the Body Sensor Networks (BSN) Conferences, 2018, 05 Mar. 2018, Biomedical and Health Informatics (BHI) and the Body Sensor Networks (BSN) - フロー体験と心拍変動パラメータとの関係
渋井豊仁; Omid Jamalipournokandeh; 八名和夫; 浅川希洋志; 文智鎬; 横地潤; 御調勝行
第57回日本生体医工学会専門別研究会 生体信号計測・解釈研究会, 02 Dec. 2017, 日本生体医工学会専門別研究会 生体信号計測・解釈研究会 - 「『夢中になる』を考えるⅠ」
浅川希洋志
静岡大学教育学部附属静岡小学校 校内研究会, 28 Jun. 2017, 静岡大学教育学部附属静岡小学校, [Invited] - フロー体験 その条件と学習効果
浅川希洋志
宇都宮大学教育学部附属小学校校内研究会, 26 Feb. 2017, 宇都宮大学教育学部附属小学校, [Invited] - 熱中する授業と子どもの学び ~ フロー経験を生み出す具体の手立てと見取り ~
浅川希洋志
宇都宮大学教育学部附属小学校研究会, 24 Feb. 2016, 宇都宮大学教育学部附属小学校, [Invited] - スポーツ指導と最適経験ーフロー理論による楽しさの定義ー
浅川希洋志
平成27年度第3回東京都スポーツ指導者研修会, 14 Nov. 2015, 公益財団法人東京都体育協会・日本体育協会, [Invited] - "フロー経験”に満ちた学習活動で伸びる力〜楽しさがもたらす子供の成長〜
浅川希洋志
目黒区民センター社会教育館社会教育講座:「親子で学びを楽しむ自主学習ノート〜フロー経験が引き出す子どもの力〜」, 24 Jan. 2015, 目黒区民センター社会教育館, [Invited] - フロー経験―ポジティブな発達と心理的ウェルビーイングへの可能性
日本行動科学学会 第30回ウインターカンファレンス in Kagawa, 20 Mar. 2014, 日本行動科学学会 - 基本的視点としてのフロー理論の概要
KAIKA Conference セッションF−9「“働く喜びと充実感のある職場”をカガクする」, 21 Feb. 2014, 一般社団法人日本能率協会 - (講演)フロー経験が引き出す子どもの生きるチカラ
目黒区民センター社会教育館社会教育講座:『イマ伸ばしたい子どもの「生きるチカラ」,求められる「親のチカラ」〜「与える育ち」から「引き出す育ち」へ』 第3回, 16 Feb. 2014, 目黒区民センター社会教育館 - Flow Experience of Japanese Junior High School Students While Attending Classes and Its Effects on Their Attitude toward Learning, Appreciation of Working with Others, and Resilience.
The 3rd World Congress on Positive Psychology, Jul. 2013, International Positive Psychology Association - Flow experience of Japanese junior high school students while attending classes and its effects on their attitude toward learning and social skills.
K. Asakawa; K. Akita; M. Aiba; K. Ikuma; and T. Kameyama
The 6th European Conference on Positive Psychology, 28 Jun. 2012 - (講演)「学びひたる」授業を通して培われるもの:フロー理論における自己目的的パーソナリティとその可能性
静岡大学教育学部附属浜松中学校 平成23年度教育研究発表会, Oct. 2011, 静岡大学教育学部附属浜松中学校 - (講演)「学びひたる」授業を通して培われるもの :フロー理論における自己目的的パーソナリティとその可能性
静岡大学教育学部附属浜松中学校 平成23年度教育研究発表会, Oct. 2011, 静岡大学教育学部附属浜松中学校 - (講演)フロー理論とその自動車技術への応用可能性について
第7回ヒューマンファクター部門委員会, Jun. 2011, 社団法人 自動車技術会 - 楽しさが育む学習意欲と子どもたちの最適発達 −フロー理論の視点から−
日本教育心理学会第52回大会, Aug. 2010 - Flow experience of Japanese junior high school students while attending classes and its effects on their attitude toward learning and academic performance
Kenji Endo; Kazunari Habu; Kazuyuki Yamazaki
The 5th European Conference on Positive Psychology, Jun. 2010 - On the positive psychology of pride
Jeanne Nakamura
The 5th European Conference on Positive Psychology, Jun. 2010, European Positive Psychology network - (講演)フロー経験、「学びひたる」授業、子どもたちの最適発達
静岡大学教育学部附属浜松中学校 平成21年度教育研究発表会, Oct. 2009, 静岡大学教育学部附属浜松中学校 - (講演)フロー経験、「学びひたる」授業、 子どもたちの最適発達
静岡大学教育学部附属浜松中学校 平成21年度教育研究発表会, Oct. 2009, 静岡大学教育学部附属浜松中学校 - 「法政高大連携「カリフォルニア夏期英語&ICT研修プログラム」を高校生はどう経験しているのか」 ―フロー理論を用いた評価の試み― (法政大学アメリカ研究所からの特別セッション)
日本e-Learning学会 2009年国際シンポジウム, Mar. 2009, 日本e-Learning学会 - The Study of Autotelic Personality
Jeanne Nakamura
The 4th European Conference on Positive Psychology, Jun. 2008 - Flow Theory for effective e-Learning
Mihaly Csikszentmihalyi
法政大学情報技術(IT)研究センター 2007年度学術講演会, 13 Mar. 2008, 法政大学情報技術(IT)研究センター 日本e-Learning学会 - Flow, family environment, and psychological well-being in Japanese college students
The 3rd European Conference on Positive Psychology, Jul. 2006 - Flow Experience, Culture, and Well-being: How Do Autotelic Japanese College Students Feel, Behave, and Think in Their Daily Lives?
The 2nd European Conference on Positive Psychology, Jul. 2004 - 日常生活において質的に高い経験を得ている大学生とは?―フロー理論におけるオートテリック・パーソナリティの視点から―
日本発達心理学会第13回大会・東京 日本発達心理学会第13回大会発表論文集, Mar. 2002 - (講演) フロー体験と日常生活における経験の質を追う―ESMを用いて―
韓国・成均館大学 生活科学研究所・秋季国際セミナー, Oct. 2001 - The Quality of Experience of Autotelic and Non-Autotelic Japanese College Students.
Ⅶth European Congress on Psychology in London., Jul. 2001 - 「High Challenges / High Skills」で規定されるフロー状態における経験の質について
日本発達心理学会第12回大会(徳島) 日本発達心理学会第12回大会発表論文集, Mar. 2001 - フロー理論におけるオートテリックパーソナリィと大学生の日常生活における経験の質について―ESM (Experience Sampling Method)を用いて―
日本発達心理学会第11回大会(東京) 日本発達心理学会第11回大会発表論文集, Mar. 2000 - 子どもの充実感とリサーチ方法
日本発達心理学会第10回大会(大阪) 日本発達心理学会第10回大会発表論文集, Mar. 1999 - (講演)子どもたちの充実―フロー理論をもとに―
かがわ女性カレッジ(香川), Dec. 1998 - 中年期の自己発見
日本発達心理学会第9回大会(東京) 日本発達心理学会第9回大会発表論文集, Mar. 1998 - アジア系アメリカ人の関係性への欲求と文化的価値観の内在化
日本発達心理学会第9回大会(東京) 日本発達心理学会第9回大会発表論文集, Mar. 1998 - Feelings of Connectedness and Internalization of Values in Asian American Adolescents.
Biennial Meeting of the Society for Research on Adolescence in Boston., Mar. 1996 - The Quality of Experience and Internalization of Values in Asian American Adolescents.
American Educational Research Association Annual Meeting in San Francisco., Apr. 1995 - The Quality of Experience of Asian American Adolescents in Academic Activities.
Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development in Indianapolis., Mar. 1995
- Apr. 2013 - Present
The International Positive Psychology Association - European Network for Positive Psychology
- American Psychological Association
- 日本心理学会
- 日本発達心理学会
- 日本教育心理学会
- 日本社会心理学会
- External Examiner for Master's Thesis, 2000-2001. The Chinese University of Hong Kong.
- 日瑞の起業家教育とアカデミック・スピンオフ
基盤研究 (C)
Apr. 2023 - Mar. 2026 - アカデミック・スピンオフを輩出する起業家教育-発展する北欧と試行する日本
基盤研究(B)
Apr. 2019 - Mar. 2022 - 市民の日常的メンタルヘルスケア実現に向けた調査研究
Jul. 2019 - Feb. 2020 - インターネットを活用したボーダレス教育・研究システムデザインと実践に関する総合的研究
理工・情報
Apr. 2007 - Mar. 2010
- 静岡大学教育学部附属浜松中学校・教育研究『「学びひたる」授業の創造』
静岡大学教育学部附属浜松中学校, 2008 - 2011 - External Examiner for Master's Thesis, 2000-2001. The Chinese University of Hong Kong.
Review
2000 - 2001 - 感情心理学研究
Peer review - 広島国際研究
Peer review - 日本教育工学会論文誌
Peer review - Japanese Psychological Research
Peer review - 心理学研究
Peer review - International Psychology Bulletin
Peer review - Journal of Social and Clinical Psychology
Peer review - Journal of Personality
Peer review - Journal of Happiness Studies
Peer review
- かごしまワーケーション実装実験結果(かごしま移住ネット:
2023 - Present - 癒しの賢者に聞きました!:自分を癒したいとき、いつも何をしていますか?
Jul. 2024 - 心理学<フロー理論>からひもとく、“没頭”と“幸せ”のポジティブな関係。
Jul. 2024 - 子供が思い切り打ち込める家庭の3つの秘密
Sep. 2021 - 子供が思い切り打ち込める家庭の3つの秘密
Sep. 2021 - 月刊「全調協ニュース...
Jun. 2019 - Jun. 2019 - 月刊「全調協ニュース」(インタビュー:全国調理師養成施設協会)
Jun. 2019 - Jun. 2019 - 特集「今の若者のトリセツ」(フロー理論の観点から)
Jun. 2019 - プレジデントFami...
05 Jun. 2018 - 05 Jun. 2018 - プレジデントFamily(インタビュー)
05 Jun. 2018 - 05 Jun. 2018 - 子供が思い切り打ち込める家庭の3つの秘密
Jun. 2018 - 月刊「清流」(インタ...
01 Mar. 2018 - 01 Mar. 2018 - 月刊「清流」(インタビュー)
01 Mar. 2018 - 01 Mar. 2018 - 何かに夢中になることが人生を充実させる
Mar. 2018 - an an(インタビ...
25 Jul. 2017 - 25 Jul. 2017 - an an(インタビュー)
25 Jul. 2017 - 25 Jul. 2017 - ”夢中”で人は劇的に進化する!
Jul. 2017 - ”夢中”で人は劇的に進化する!
Jul. 2017 - 広告:恋する芸術と科...
Jan. 2014 - Jan. 2014 - 広告:恋する芸術と科学(インタビュー)
Jan. 2014 - Jan. 2014 - 人の時間を盗む「没入感」とは?
Jan. 2014 - J-WAVE RAD...
15 Jul. 2013 - 15 Jul. 2013 - J-WAVE RADIPEDIA(ラジペディア):パーソナリティ 秦基博(インタビュー)
15 Jul. 2013 - 15 Jul. 2013 - 夢中になっていますか?
Jul. 2013 - 日経ビジネスオンライ...
17 Jun. 2009 - 17 Jun. 2009 - 日経ビジネスオンライン(インタビュー)
17 Jun. 2009 - 17 Jun. 2009 - 日経ビジネスオンライ...
10 Jun. 2009 - 10 Jun. 2009 - 日経ビジネスオンライン(インタビュー)
10 Jun. 2009 - 10 Jun. 2009 - カラダを言葉で科学する:「充実感」を感じやすい人、できない人(前編)
Jun. 2009 - カラダを言葉で科学する:「充実感」を感じやすい人、できない人(後編)
Jun. 2009