SEARCH
Search Details
MARIE Adachi
Faculty of Social Sciences Department of Sociology
Lecturer
Researchmap URL
https://researchmap.jp/marie-adachiProfile
私は主に「日本で暮らす日本語を母語としない人達」に日本語を教えています。その中でも「教育評価」に興味を持ち、研究を続けてきました。特に、レポートやプレゼンテーションなどのパフォーマンス課題に対し、評価ツールであるルーブリックを活用し、教員・学生の双方が評価を可視化しながら成長を目指すところに重点を置いています。
学生たちに常々伝えていることは、真正の課題(Authentic)であってほしいということです。自分が本当に知りたい、解決したい課題やテーマ設定をしてほしい、そして、それらについて「母語や英語だけでなく、日本語でも発信できるようになることを目指してほしい」と伝えています。それが将来、日本社会文化の中で一市民として自由に生き抜く糧となると信じています。
また、私が教える日本語学習者の多くは、クラスでも社会でも異文化、多文化に身を置いている人が多いです。どのような環境にいても、「日本語でより良い人間関係が築ける人」の育成を目指し、日本語教育に取り組んでいきたいと思います。
Career
■ Career
- Apr. 2025 - Present
Hosei University, Faculty of Social Sciences Department of Sociology - Apr. 2023 - Mar. 2025
Tsukuba Gakuin University - Apr. 2018 - Mar. 2023
Kwansei Gakuin University School of International Studies
- Apr. 2018 - Present, 京都外国語大学, 外国語学研究科(博士後期課程)
- Apr. 2005 - Mar. 2007, Kyoto University of Foreign Studies, Graduate School, Division of Foreign Language
- Apr. 2001 - Mar. 2005, Kyoto University of Foreign Studies, Faculty of Foreign Language, 日本語学科
Research activity information
■ Paper
■ Books and other publications
■ Affiliated academic society
- 2024年度の留学生を対象としたリクルーティング活動報告 ―日本国際学園大学における日本語教育の新たな取り組みを探って―
陳 祥; 安達万里江
日本国際学園大学紀要 第1集, 29 Mar. 2025, [Reviewed] - How to use AI for Japanese language teachers
陳 祥; 安達万里江; 山島 一浩
日本国際学園大学紀要 第1集, 29 Mar. 2025, [Reviewed] - < Reports >Performance Assessment in Japanese Language Courses for Foreign Students at Regional Universities:Annual 2024 achievements and challenges
安達 万里江; 陳 祥
Journal of Japanese Language Teaching, 19 Mar. 2025, [Reviewed] - Japanese Language Education at Tsukuba Gakuin University: A Study of the Past, Present, and Proposal for the Future
Marie Adachi; Chisato Kameda
筑波学院大学紀要 第19集, Mar. 2024, [Reviewed] - Assessment for the Next Generation of Japanese Language Teachers
安達万里江
CAJLE2019 Proceedings, 08 Oct. 2019 - A Practical Report on the Writing Assessment for Intermediate Japanese Learners
安達万里江
Kwansei Gakuin University Researches in Higher Education CENTER FOR THE STUDY OF HIGHER EDUCATION Kwansei Gakuin University 2019 vol.9, 22 Mar. 2019 - A Practical Report on the Teaching of the Japanese Phonetic-The Results and Issues in the CALL classroom-
安達万里江
国際言語文化学会 日本学研究, 30 Mar. 2017, [Reviewed] - A Practical Report on the Assessment of the Japanese Phonetic-The Results and Issues from 2011 to 2015-
安達万里江
国際言語文化学会 日本学研究, 15 Mar. 2016, [Reviewed] - 「学習者の音声表現を評価する―ポートフォリオ評価とパフォーマンス評価導入に向けた実践報告―」
安達万里江
第6回日本語教育学会研究集会 関西地区 予稿集, Aug. 2013 - 「上級「書く」授業におけるポートフォリオ評価の導入に関する実践報告」
安達万里江
一般財団法人日本語教育振興協会, Aug. 2012 - A practical report on students making their own portfolios and self-evaluations -Connected with the highly advanced classes for rapid reading and paper writing-
ADACHI Marie
The journal of Japanese Language Education Methods, Sep. 2011 - Japanese teacher and student's viewpoints on culture
安達万里江
日本語教育方法研究会 会誌Vol.16 No.1, Feb. 2009 - 日本語教育における「文化教育」―「文化」の捉え方を探る―
安達万里江
15 Mar. 2007
■ Books and other publications
- 『日本語能力考試模擬試題集系列(N3)』
編者; 中川良雄; 張厚泉; 共同執筆者; 中川良雄; 安立友野; 安達万里江ほ, Contributor, pp.6-11,②pp.22-27,③pp.37-42,④pp.52-57,⑤pp.67-73,⑥pp.83-88,⑦pp.98-103,⑧pp.113-118
上海教育出版社(中国), 30 Jun. 2011 - 『日本語能力考試模擬試題集系列(N2)』
編者; 中川良雄; 張厚泉; 共同執筆者; 中川良雄; 安立友野; 安達万里江ほ, Contributor, 共同執筆担当箇所:全8回 読解問題 ①pp. 6-16,②pp.26-35,③pp. 45-54,④pp.64-73,⑤pp.83-93,⑥pp. 103-112,⑦pp.122-131,⑧pp.141-151
上海教育出版社(中国), 30 Apr. 2010 - 『日本語能力考試模擬試題集系列(N1)』
編者; 中川良雄; 張厚泉; 共同執筆者; 中川良雄; 安立友野; 安達万里江ほ, Contributor, 共同執筆担当箇所:全8回 読解問題 ①pp.5-16,②pp.27-39,③pp.49-59,④pp.69-79,⑤pp.89-99,⑥pp.109-121,⑦pp.131-142,⑧pp.152-163
上海教育出版社(中国), 30 Apr. 2010
- 日本語教師体験セミナー:学生の成績、評定をどう決める?—— 日本語教師のリアルな体験談
安達万里江; 陳 祥
【國際交流活動】日本語教師体験セミナー(国立政治大学 日本語文學系、台湾), 24 Feb. 2025 - パフォーマンス評価の実践報告:日本国際学園大学の取り組みによる成果と課題
安達万里江; 陳祥
第9回シンポジウム「未来志向の日本語教育」, 08 Aug. 2024 - L2日本語作文の内容に関する評価研究 ―ルーブリック改訂前後の評定・評価理由の比較―
安達万里江
学習者コーパス国際シンポ LCSAW5 (2020), 21 Aug. 2020, 神戸大学石川慎一郎研究室(※科研費20H01282の支援による) - The deviation of Japanese teachers: A preliminary study on content assessment scoring
Marie Adachi
AATJ 2020 Spring Conference, 19 Mar. 2020, American Association of Teachers of Japanese - 同僚教員・学習者との評価者間信頼性を目指したルーブリック活用の実践報告
安達万里江; 川瀬愛
第32回日本語教育連絡会議, 06 Sep. 2019 - 次世代の日本語教員のための教育評価―日本の教育評価研究における理論的考察―
安達万里江
CAJLE2019年次大会, 06 Aug. 2019, カナダ日本語教育振興会(CAJLE) - 作文の「内容」を評価するために―「いい内容」とは何かを探る―
安達万里江
作文研究2018, 13 Jan. 2019, 科研費による共催。課題番号:18K00680,16K02795,16K16885,17H02351,16K02794 - 日本語中級ライティングのパフォーマンス評価
安達万里江
第31回日本語教育連絡会議, 07 Sep. 2018
■ Affiliated academic society
- Association for Language and Cultural Education
- Japanese Language Education Methods
- THE SOCIETY FOR TEACHING JAPANESE AS A FOREIGN LANGUAGE
- The Japanese OPI Study Group
- JAPAN ASSOCIATION FOR LANGUAGE POLICY
- Japanese Association of Language Proficiency
- American Association of Teachers of Japanese
- Studies on the Assessment of L2 Japanese Writing: Construction of a Theory of Originality and Training of Raters.
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Tsukuba Gakuin University
01 Apr. 2023 - 31 Mar. 2028 - Action Research on the Unification of the Japanese Essay Writing Assessment for Intermediate Japanese Level Foreign University Students
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
Apr. 2019 - Mar. 2024