SEARCH
検索詳細
佐藤 陽子
経営学部 経営戦略学科
教授
Researchmap個人ページ
https://researchmap.jp/read0147187
経歴
■ 経歴
- 2018年09月 - 現在
法政大学経営学部 スタディ・アブロード委員, Faculty of Business Administration, Study Abroad Committee, - 2012年04月 - 現在
法政大学経営学部経営戦略学科教授(英語), Department of Business Strategy, Faculty of Business Administration, Professor of English - 2019年04月 - 2020年03月
法政大学, 市ヶ谷リベラルアーツ, 英語分科会委員長 - 2017年08月 - 2018年08月
University of Malta, Faculty of Education, Visiting Researcher - 2016年08月 - 2017年08月
University of Cambridge, Department of Theoretical and Applied Linguistics (DTAL), Faculty of Modern and Medieval Languages, Visiting Scholar - 2008年04月 - 2016年08月
法政大学経営学部 スタディ・アブロード委員, Faculty of Business Administration, Study Abroad Committee, - 2010年04月01日 - 2016年03月31日
慶応大学商学部非常勤講師(英語), Faculty of Business and Commerce, Part-time lecturer in English language - 2010年04月 - 2016年03月
慶応大学商学部非常勤講師(英語), Faculty of Business and Commerce, Part-time lecturer in English - 2014年04月 - 2015年03月
法政大学経営学部プログラム主任, Faculty of Business Administration, Programme Director - 2012年04月01日
法政大学経営学部経営戦略学科教授(英語), Department of Business Strategy, Faculty of Business Administration, Professor of English Language - 2008年04月01日 - 2012年03月31日
法政大学経営学部経営戦略学科准教授(英語), Department of Business Strategy, Faculty of Business Administration, Associate Professor of English Language - 2008年04月 - 2012年03月
法政大学経営学部経営戦略学科准教授(英語), Department of Business Strategy, Faculty of Business Administration, Associate Professor of English - 2005年04月01日 - 2007年03月31日
慶応大学商学部非常勤講師(英語), Faculty of Business and Commerce, Part-time lecturer in English language - 2003年04月01日 - 2007年03月31日
法政大学第一教養部非常勤講師(英語), Faculty of General Education I, Part-time lecturer in English language - 2003年04月01日 - 2007年03月31日
慶応大学文学部非常勤講師(英語), Faculty of Letters, Part-time lecturer in English language - 2005年04月 - 2007年03月
慶応大学商学部非常勤講師(英語), Faculty of Business and Commerce, Part-time lecturer in English - 2003年04月 - 2007年03月
法政大学第一教養部非常勤講師(英語), Faculty of General Education I, Part-time lecturer in English - 2003年04月 - 2007年03月
慶応大学文学部非常勤講師(英語), Faculty of Letters, Part-time lecturer in English - 2002年10月01日 - 2006年03月31日
中央大学文学部非常勤講師(英語), Faculty of Letters, Part-time lecturer in English language - 2002年10月 - 2006年03月
中央大学文学部非常勤講師(英語), Faculty of Letters, Part-time lecturer in English - 1994年04月01日 - 1999年08月31日
法政大学通信教育部非常勤講師(英語), School of Correspondence Education, Part-time lecturer in English language - 1992年04月01日 - 1999年08月31日
法政大学第一教養部非常勤講師(英語), Faculty of General Education I, Part-time lecturer in English language - 1991年04月01日 - 1999年08月31日
中央大学文学部非常勤講師(英語), Faculty of Letters, Part-time lecturer in English language - 1994年04月 - 1999年08月
法政大学通信教育部非常勤講師(英語), School of Correspondence Education, Part-time lecturer in English - 1992年04月 - 1999年08月
法政大学第一教養部非常勤講師(英語), Faculty of General Education I, Part-time lecturer in English - 1991年04月 - 1999年08月
中央大学文学部非常勤講師(英語), Faculty of Letters, Part-time lecturer in English
研究活動情報
■ 論文
- Impact of short-term ESL study abroad experiences: Summary of examiners’ assessments (2010-2016)
The Proceedings of the Conference of the International Journal of Arts & Sciences, 2018年12月, [査読有り] - Linguistic and Pragmatic Impact of Short-term ESL Study Abroad Experiences: The 2016 Group
Yoko Sato
The Proceedings of the Conference of the International Journal of Arts & Sciences, 2017年12月, [査読有り] - L2 Pragmatic Problems: Do Short-Term Study Abroad Experiences Help Learners to Reduce Them?
Yoko Sato
Breaking Theory: New Directions in Applied Linguistics. Proceedings of the 48th Annual Meeting of the British Association for Applied Linguistics, 2016年08月, [査読有り] - LINGUISTIC IMPACT OF SHORT-TERM ESL STUDY ABROAD EXPERIENCES: THE 2015 GROUP
Yoko Sato
The Proceedings of the Conference of the International Journal of Arts & Sciences, 2016年04月, [査読有り] - The linguistic impact of short-term ESL study abroad experiences: The 2014 group
Yoko Sato
The Proceedings of the Conference of the International Journal of Arts & Sciences, 2015年12月, [査読有り] - Do short-term study abroad experiences help L2 learners to become pragmatically more appropriate?
Learning, Working and Communicating in a Global Context. The Proceedings of the 47th Annual Meeting of the British Association for Applied Linguistics, 2015年07月, [査読有り] - Short-Term ESL study abroad experiences: Do they reduce Japanese students' difficulty in oral communication in English?
The Proceedings of the Conference of the International Journal of Arts & Sciences, 2014年12月, [査読有り] - Short-Term ESL Study Abroad: Do Japanese Students Communicate in English More Easily After the Programme?
The Proceedings of the Conference of the International Journal of Arts & Sciences, 2013年12月, [査読有り] - The Impact of Short-Term Study Abroad Experiences on Japanese University English Learners' Communicative Competence: Learner Perception
Multilingual Theory and Practice in Applied Linguistics. The Proceedings of the 45th Annual Meeting of the British Association for Applied Linguistics, 2013年07月, [査読有り] - Short-term ESL study abroad: Are Japanese students "more pleasant" to talk to after the programme?
Multilingual Theory and Practice in Applied Linguistics. The Proceedings of the 45th Annual Meeting of the British Association for Applied Linguistics, 2013年07月, [査読有り] - Short-term English language study abroad experiences: How do they contribute to the development of Japanese university students' communicative competence? (Abstract)
Conference of the International Journal of Arts & Sciences, 2012年12月, [査読有り] - Benefits of short-term study abroad experiences: What impact do they have on Japanese EFL learners' oral communicative competence?
JALT2011 Conference Proceedings, 2012年10月, [査読有り] - “Localising” the CEFR and ELP: The Need to Incorporate Socio-Pragmatic Features in Japanese University EFL Classes
Applied Linguistics, Global and Local. Proceedings of the 43rd Annual Meeting of the British Association for Applied Linguistics, 2011年07月, [査読有り] - Framework and Language Portfolio SIG Forum: Use of can do statements
O’Dwyer, F; Naganuma, N; Atobe, S; Horiguchi, S; Imoto, Y; Nagai, N
JALT2009: The Teaching-Learning Dialogue: An Active Mirror, 2010年08月, [査読有り] - Oral Communication Problems and Strategies of Japanese University EFL Learners: A Descriptive Study Using Retrospective Verbal Reports
佐藤陽子
博士論文(英国レディング大学), 2008年12月, [査読有り] - Communication Problems of Japanese University EFL Learners - A Descriptive Study Using Retrospective Verbal Reports: A Progress Report
佐藤陽子
CamLing 2005: The Proceedings of the Third Cambridge Postgraduate Conference in Language Research, 2006年03月, [査読有り] - "I Don’t Know How to Explain 'Osechi'": Communication Problems and Strategies of Japanese University Students in Speaking English (A Progress Report)
佐藤陽子
日本英語コミュニケーション学会紀要, 2005年12月, [査読有り] - EFL Communication Problems and Strategies of Japanese University Students: Progress Report 2
佐藤陽子
The Proceedings of the Temple University Japan Applied Linguistics Colloquium 2005, 2005年12月, [査読有り] - Communication Problems and Strategies of Japanese University Students in EFL Speaking: A descriptive study using retrospective verbal reports: Progress report
The Proceedings of the Temple University Japan Applied Linguistics Colloquium 2004, 2004年11月, [査読有り] - Japanese University Students’ Lexical Problems and Strategies in EFL Reading: A Descriptive Sstudy Using Think-Aloud
Sato, Yoko
修士論文(英国レディング大学), 2001年07月, [査読有り] - William Blakeの愛と道徳(モラル)
中央大学『論究』文学研究科篇, 1990年03月 - 『ユリズンの書』における劇的要素―その視覚性を中心に
中央大学『英米文学研究』, 1989年09月 - A Study on William Blake
佐藤陽子
修士論文(中央大学), 1988年03月, [査読有り]
- Benefits of short-term study abroad experiences: What impact do they have on Japanese EFL learners' oral communicative competence? (A summary)
The Language Teacher: A Taste of JALT2011 Special Issue, 2012年09月, [査読有り] - 試論:ウィリアム・ブレイクの自然観―『フェアリー・クィーン』との比較において
佐藤陽子
中央大学『大学院研究年報』文学研究科篇, 1990年03月 - Paternal Figures in William Blake
佐藤陽子
中央大学『大学院研究年報』文学研究科篇, 1989年03月 - 『ピエール』論
佐藤陽子
中央大学『英米文学研究』, 1988年10月 - ハート・クレイン『アトランティス』について
佐藤陽子
中央大学『英米文学研究』, 1987年09月
- "Retrospective Verbal Reports as a Way to Investigate Cross-cultural Pragmatic Problems in Oral Interaction" (in Cross-culturally Speaking, Speaking Cross-culturally)
分担執筆
Cambridge Scholars Publishing, 2013年11月, 査読無し
9781443852258 - 日本と諸外国の言語教育におけるCan-Do評価-ヨーロッパ言語共通参照枠(CEFR)の適用-
分担執筆
朝日出版社, 2010年11月18日, 査読無し
9784255005584
- 〔主要な業績〕Students’ Perceptions of Using ChatGPT for University Studies: A Pilot Study
Yoko Sato
21st Century Language Teaching Conference 2024, 2024年10月26日 - The Impact of Short-Term Study Abroad Experiences on Japanese University Students' Communicative Competence in English
Yoko Sato
Malta Review of Educational Research (MRER) seminar, 2018年04月12日, [招待有り] - Impact of short-term ESL study abroad experiences: Quantitative Results (2010-2016)
Yoko Sato
Malta 2018: Mediterranean Conference for Academic Disciplines, 2018年03月 - Linguistic and pragmatic impact of short-term ESL study abroad experiences: The 2016 group
Yoko Sato
The International Journal of Arts & Sciences’ (IJAS) International Conference for Education, 2017年02月, The International Journal of Arts & Sciences’ (IJAS) - Linguistic impact of short-term ESL study abroad experiences: The 2015 group
The International Journal of Arts & Sciences’ (IJAS) International Conference for Teaching and Education, 2016年03月07日 - L2 pragmatic problems: Do short-term study abroad experiences help learners to reduce them?
Yoko Sato
The 48th Annual Meeting of the British Association for Applied Linguistics (BAAL 2015), 2015年09月03日 - The linguistic impact of short-term ESL study abroad experiences: The 2014 group
The International Journal of Arts & Sciences’ (IJAS) International Conference for Teaching and Education, 2015年03月02日, The International Journal of Arts & Sciences’ (IJAS) - Do short-term study abroad experiences help L2 learners become pragmatically more appropriate?
The 47th Annual Meeting of the British Association for Applied Linguistics (BAAL 2014), 2014年09月05日 - Short-Term ESL Study Abroad: Its Linguistic and Pragmatic Impact
AILA World Congress 2014, 2014年08月11日, International Association of Applied Linguistics - How to make study abroad more than just a trip
Task-Based Learning in Asia 2014, 2014年05月18日 - Short-term ESL study abroad experiences: Do they reduce Japanese students’ difficulty in oral communication in English?
The International Journal of Arts & Sciences, Mediterranean Conference for Academic Disciplines, 2014年03月03日, The International Journal of Arts & Sciences - Short-term ESL study abroad: Do Japanese students communicate in English more easily after the programme?
The International Journal of Arts & Sciences, Mediterranean Conference for Academic Disciplines, 2013年03月04日, The International Journal of Arts & Sciences - Short-term ESL study abroad: Are Japanese students "more pleasant" to talk to after the programme?
The 45th Annual Meeting of the British Association for Applied Linguistics (BAAL 2012), 2012年09月07日, British Association for Applied Linguistics (BAAL) - Short-term language study abroad experiences: How do they contribute to the development of Japanese EFL learners' communicative competence?
International Journal of Arts and Sciences, Mediterranean Conference for Academic Disciplines, 2012年02月20日 - Benefits of Short-Term Study Abroad
JALT2011: 37th Annual International Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials Exhibition, 2011年11月21日, The Japan Association for Language Teaching (JALT) - Strategies for Bringing the CEFR into Classrooms
Alexander Imig; Anthony Smith; Charles Robertson; Fergus O'Dwyer
JALT2011: 37th Annual International Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials Exhibition, 2011年11月20日, The Japan Association for Language Teaching (JALT) - The impact of short-term study abroad on Japanese EFL learners’ communicative competence: Learner perception
The 44th Annual Meeting of the British Association for Applied Linguistics, 2011年09月02日, The British Association for Applied Linguistics (BAAL) - Beyond Performance Analysis: Investigating L2 Oral Communication Problems Using Retrospective Verbal Reports
第16回日英・英語教育学会研究大会, 2010年09月25日 - "Localising" the CEFR and ELP: The need to incorporate socio-pragmatic features in Japanese university EFL classes
The 43rd Annual Meeting of the British Association for Applied Linguistics (BAAL 2010), 2010年09月10日 - The impact of short-term study abroad on Japanese EFL learners' communicative competence: A study in progress
The 20th Annual Conference of the European Second Language Association (Eurosla 20), 2010年09月03日 - Introducing a self-assessment grid and can do checklists into Japanese university EFL classes
2010 Nakasendo English Conference, 2010年06月20日 - Using the CEFR and Portfolio in University Classes: A case study in progress
JALT2009: 全国語学教育学会 第35回 国際年次大会教材展示会 教育と学習の対話:多様な鏡像, 2009年11月21日 - Verbal reports as a tool to investigating L2 communication problems and identifying instructional priorities
42nd Annual Meeting of the British Association for Applied Linguistics (BAAL 2009), 2009年09月04日 - Retrospective verbal reports as a way to investigate cross-cultural pragmatic failure
Cross-Culturally Speaking, Speaking Cross-Culturally, 2009年07月08日 - 短期間の海外経験が日本人英語学習者のsocio-pragmatic competenceに与える影響の可能性
日本第二言語習得学会2009年度年次大会(J-SLA2009), 2009年05月30日 - "What’s wrong with you?" - 日本人大学生のpragmatic competenceとstrategic competenceを伸ばす必要性:Retrospective verbal reportsを使った質的研究
第17回日本英語コミュニケーション学会年次大会, 2008年10月11日 - "She's not trying to communicate AT ALL!": Communication problems of Japanese University EFL learners
日本第二言語習得学会第6回年次大会, 2006年05月20日 - 日本人大学生の英会話における問題点: Retrospective Verbal Reportsを使った記述的研究(経過報告2)
2005年第3回日本英語コミュニケーション学会研究フォーラム, 2005年05月28日 - Communication Problems and Strategies of Japanese University EFL Learners - A Descriptive Study Using Retrospective Verbal Reports: Progress Report
CamLing 2005: The Third Cambridge Postgraduate Conference in Language Research, 2005年03月18日 - EFL Communication Problems and Strategies of Japanese University Students: Progress Report 2
Temple University Japan Applied Linguistics Colloquium 2005, 2005年02月 - 日本人大学生の英会話における問題点とコミュニケーションストラテジー: Retrospective Verbal Reportsを使った質的研究(経過報告)
第13回日本英語コミュニケーション学会年次大会, 2004年10月 - Communication Problems and Strategies of Japanese University Students in EFL speaking: A Descriptive Study Using Retrospective Verbal Reports: Progress Report
Temple University Japan Applied Linguistics Colloquium 2004, 2004年02月
- 2024年04月 - 現在
全国語学教育学会(JALT) - 2009年01月 - 現在
The International Association of Applied Linguistics - 2009年01月 - 現在
The British Association for Applied Linguistics - 2005年 - 2019年03月
全国語学教育学会(JALT) - 1991年 - 2016年06月
日本英語コミュニケーション学会(JASEC) - 2003年04月 - 2016年03月
日英・英語教育学会(JABAET) - 2006年04月 - 2014年
日本第二言語習得学会(JSLA) - 2010年05月 - 2011年05月
The European Second Language Association - 1988年 - 2008年
日本ロマン派学会